RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Prosjektleder Geir Kjønigsen i Statens vegvesen regner med at nølende bilister vil føre til at trafikken går noe tregere de første dagene etter at ny ordning er innført for bompassering.
Prosjektleder Geir Kjønigsen i Statens vegvesen regner med at nølende bilister vil føre til at trafikken går noe tregere de første dagene etter at ny ordning er innført for bompassering.

Bommen blir automatisk

Fra lørdag skal alle kjøre gjennom AutoPASS-feltet i bomringen. Den nye ordningen kan medføre noen trafikkproblemer mandag morgen.

BRYN: Når Statens vegvesen starter innføringen av automatiske bomstasjoner over hele byen fredag kveld, er det trolig mange bilister som blir forvirret. Alle felt med manuell betaling og myntmaskin vil nemlig bli avstengt. Samtlige 260 000 bilister som daglig passerer bomringen skal heretter kjøre i AutoPASS-feltet. Dette gjelder uansett om de har brikke eller ikke.

Prosjektleder Geir Kjønigsen i Statens vegvesen tror ikke innføringen kan medføre trafikkaos.

Vi starter fredag kveld, og målet er å få ordningen operativ innen lørdag. Jeg antar at trafikken kan gå noe tregere mandag morgen, kanskje spesielt på Alnabru. Men dette er godt varslet, og vi har også satt opp friteksttavler. Likevel kan det være ulikt hvordan folk opplever dette.

Faktura i posten

Målet med ordningen er imidlertid at trafikken skal gå mer effektivt gjennom bomstasjonene. Når bilistene slipper å bremse opp, fører det også til mindre støv og støy.

De som ikke har brikke, vil i stedet få en samlefaktura for alle gangene de har kjørt gjennom bomringen. Denne kommer i posten én gang i måneden, sier Kjønigsen.

Det blir med andre ord ikke mulig å snike lenger?


Nei, vi får ingen ulovlige passeringer. Det fungerer på samme måte som før. Vi tar bilde av dem som ikke har brikke. Men i stedet for en bot på 300 kroner, vil man få en faktura i posten for antall ganger man har passert.

Hva skjer dersom bilskiltene er skitne?

Med dagens system vet vi at på dager med tett snødrev og tilgrisa skilter, kan folk passere gratis, svarer Kjønigsen.

Alle bilene uten brikke blir altså registrert. Har dere lov til dette?

Vi har konsesjon fra Datatilsynet ut 2009. Det vil da bli vurdert hvorvidt anonymiteten er ivaretatt. Men vi mener dette er anonymt nok, sier Kjønigsen.

Når man kjøper brikke, vil det nemlig være mulig å krysse av for at alle passeringene skal slettes umiddelbart etter at man har passert. Det vil også være mulig å betale enkeltpasseringer på alle ESSO-stasjonene i Oslo, og be om at passeringen slettes.

80 prosent med brikke

Hva sparer dere på dette?

Det er ikke de store besparelsene. Vi sparer riktignok 80 millioner kroner i lønnsutgifter til betjening. Men det vil koste penger å sende ut faktureringene også. Vi vil kanskje spare noen titalls millioner, sier han.

Tror du ordningen fører til at flere vil bruke brikke?


Vi håper selvsagt at flere innser at det er rabatter å hente på dette. Vi har rabattordninger fra 20-50 prosent. I dag kjører 20 prosent av bilistene uten brikke. Jeg er forundret over at folk velger å stå i kø i stedet for å skaffe seg en avtale, sier Kjønigsen.

Vil det bli endring i prisene?


Nei, det blir ingen endringer før Stortinget eventuelt vedtar Oslopakke3. Vi vil uansett trenge tre måneder etter et vedtak før vi kan innføre nye priser, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere