RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

OUTSIDER: – Jeg har endt med å skildre dem som står på utsiden, sier Margreth Olin.
OUTSIDER: – Jeg har endt med å skildre dem som står på utsiden, sier Margreth Olin.

Brutalt ærlige Olin

Det handler fortsatt om outsideren når Margreth Olin (39) utvider repertoaret med fiksjonsfilm.

– Jeg har endt med å skildre dem som står på utsiden, slike som ønsker å definere seg ut, sier Olin.

– Det handler om nærhet, det å gå tett på og helt inn. Og det handler om en nådeløs ærlighet – som koster, både foran og bak kamera.

Filmmakeri er ingen lek for Margreth Olin. Med prisbelønte dokumentarer som "Dei mjuke hendene", "Kroppen min" og "Ungdommens råskap" har hun spesialisert seg på å løfte fram ubehagelige sider ved 90- og 00-tallets Norge.

Høstens "Engelen" (kinopremiere 2. oktober) representerer et brudd i den forstand at vi snakker fiksjon.

Men stemmen, samvittigheten og samfunnskritikken er ivaretatt, bedyrer regissøren.

La ned

Historien kretser rundt narkomane Lea, som sliter med å gi datteren Sonja rammene og beskyttelsen hun aldri fikk selv. Snart må hun foreta et "umulig" valg.

– Det startet med at jeg fulgte og filmet en jente i to år. Etter hvert ble hun en nær venninne av meg. Fordi hun trengte ro rundt sin person da hun prøvde å bli stoffri, la jeg prosjektet ned, forteller Olin.

I stedet bestemte hun seg for å dikte. Resultatet ble et mer familieorientert plott, hvor den samme venninnen har fungert som konsulent.

– Selv om det ikke lenger er hennes fortelling, er den basert på researchen jeg gjorde i det aktuelle tidsrommet.

– Det handler om et menneskes avhengighet – ikke bare av rus, men av negative relasjoner – og hvor vanskelig det kan være å bryte med den.

Bærebjelken

Blikkfanget og bærebjelken i "Engelen" er profilerte Maria Bonnevie (35).

– Det har gitt trygghet å jobbe med en kapasitet som henne. Hun er erfaren og sjenerøs, skryter Olin, og legger til:

– Maria har stort potensial, så jeg hadde lenge hatt lyst til å se henne gjøre en sånn rolle. Hun har et slikt sterkt lys i seg. Min utfordring var nærmest å slukke det lyset, å få henne på sparebluss.

– Når jeg ser tilbake på innspillingen i dag, kan jeg ikke tenke meg en annen skuespiller som Lea.

Mer fiksjon

– Blir det nedtur med hjemmepremiere etter den mye omtalte Toronto-festivalen?

– Nei, for dette er en film jeg gleder meg til å sette ut i den norske offentligheten. Jeg håper at det som berører meg, vil berøre andre.

– Er det sånn du får betalt for din "nådeløse ærlighet"?

– Ja, jeg føler det er oppstått et rom hvor produksjonene mine treffer folk og blir diskutert. Hvis de var blitt forbigått i stillhet, ville det vært noe annet. Jeg driver med dette fordi jeg har noe jeg har lyst til å vise fram.

– Betyr det at vi kan vente oss mer Olin-fiksjon framover?

– Jeg kommer til å drive med begge deler. Jeg holder på å finansiere et dokumentarprosjekt, samtidig som jeg har begynt manusarbeidet med en ny fiksjonsfilm.

– Det siste er noe som har tvunget seg fram i meg. Mye av det jeg har lyst til å gå inn i og forsøke å belyse, vil være etisk problematisk å løse innenfor dokumentarsjangeren.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere