RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PILOTPROSJEKT: Solveien, nord for Nordstrandveien, skal stenges som et pilotprosjekt. – Solveien er et ekstremt tilfelle når det gjelder gjennomfartstrafikk. Men stengingen må hele tiden overvåkes, sier leder for bydelsutvalget, Arve Edvardsen.
PILOTPROSJEKT: Solveien, nord for Nordstrandveien, skal stenges som et pilotprosjekt. – Solveien er et ekstremt tilfelle når det gjelder gjennomfartstrafikk. Men stengingen må hele tiden overvåkes, sier leder for bydelsutvalget, Arve Edvardsen. Foto: Foto: Kristin Trosvik

BU-leder: – Nordstrandveien må tåle mer trafikk

Bom eller ikke bom i Solveien. Temaet vekker engasjement i lokalmiljøet.

NORDSTRAND: Det er vedtatt at Solveien skal stenges for gjennomkjøring, nord for Nordstrandveien, i en prøveperiode på ett år.

Dette er i tråd med trafikkplan for Bydel Nordstrand, utformet av bydelsutvalget og vedtatt av bystyret i 2011.

Trafikkplanen beskriver blant annet tiltak for å redusere gjennomgangstrafikken i boligområder. Ett tiltak i planen er etablering av boligsoner hvor veier stenges for gjennomkjøring i rushperiodene.

– Vi fant at Solveien var mest egnet for et pilotprosjekt, det er kanskje her gjennomgangstrafikken er verst, sier leder for Nordstrand bydelsutvalg (BU), Arve Edvardsen.

– Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å stenge veier, men Solveien er et ekstremt tilfelle.

LES OGSÅ: – Det er bom med bom i Solveien

Stenging må overvåkes

Edvardsen sier at ferske trafikktellinger viser at trafikken i Solveien bare har blitt verre.

– Jeg ser at det kan bli mer trafikk i Nordstrandveien, men jeg mener det er ok. Nordstrandveien er definert som en hovedsamlevei, hvor det er lysregulering, fotgjengerfelt og fortau på begge sider. Det vi ikke ønsker er gjennomgangstrafikk i boligveiene, sier BU-lederen.

ULIKE MENINGER: Ikke alle mener at Solveien bør stenges. Faksimile av Nordstrands Blad 6. november 2014. Faksimile

Han vil likevel understreke at de er opptatt av at konsekvensene av Solveien-stengingen overvåkes nøye.

I BUs vedtak står det:

«Det må overvåkes nøye hvordan trafikkmønsteret endrer seg som følge av stengingen (...) som økt trafikk i småveier som Seterliveien, Kastellveien og Cappelens vei. (...) Bydelsutvalget forutsetter at bydelen orienteres fortløpende om de erfaringer som høstes underveis i prosjektet, ikke minst med tanke på prøveprosjektets varighet».

– Vi har altså gitt en del betingelser som vi ønsker at bystyret følger opp, sier Edvardsen. Han understreker at stengingen er et prøveprosjekt.

– Stengslene skal lett kunne fjernes, sier han. BU-lederen mener det ligger i BUs vedtak at stengingen må opphøre før prøveperioden, hvis negative konsekvenser de ikke forutså dukker opp.

LES OGSÅ: – Prisene i Solveien kommer til å øke betydelig

Fleksibel til løsninger

Bymiljøetatens foreslår å stenge boligsonen med rushtidsbom i Solveien/Nordstrandveien samt betongelementer i Vingolfveien ved Nordstrandveien. Erling Schiøtz vei stenges med betongelementer i Solveien.

BU-lederen er åpen for andre måter å løse stengingen på.

– For eksempel kan betongelementene erstattes med tidsstyrte bommer, sier han.

– Foreldregruppen som er imot stengingen mener rushtidsbommer lengst sør i Ekebergveien, Ingiers vei og Solveien bør utredes?

– Vi er åpen for alle løsninger vi, det må bare være gjennomførbart i praksis, sier Edvardsen.

Bystyret skal vedta stengingen. De venter på innstillingen fra byrådsavdelingen.

LES OGSÅ:

Flere hundre naboer vil ikke stenge Kåres vei

Boligtomt i Solveien solgt tre millioner over takst

Ekebergveien utvides, spår lokal autostrada

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere