RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Linje 4: Om en måned stenges linje 4 mellom Ryen og Bergkrystallen. Strekningen blir delvis stengt i nesten et halvt år. Arkivfoto
Linje 4: Om en måned stenges linje 4 mellom Ryen og Bergkrystallen. Strekningen blir delvis stengt i nesten et halvt år. Arkivfoto

Buss for bane på 4 Bergkrystallen: Én måned igjen

8. april starter arbeidene med det siste strekket av linje 4.

LINJE 4 BERGKRYSTALLEN: Det er strekningen fra Brattlikollen til Bergkrystallen som skal oppgraderes og moderniseres om én måned. Dette er det siste leddet i oppgraderingen av linje 4.

LES OGSÅ: T-banen stenger: Titusener må ta bussen

Kollektivtransportproduksjon AS opplyser om at de har tildelt kontakten, som er verd 170 millioner kroner, til Wiebe International og Team Bane AS. Underentrepriser er tildelt Isachsen Gruppen AS samt BMO Entreprenør AS.

Buss for bane

Arbeidene skal være ferdig 9. september. I denne perioden erstattes banen med buss mellom Ryen og Bergkrystallen. Etter planen blir strekket åpnet fra Karlsrud i juli, mens bussen fortsetter mellom Bergkrystallen og Karlsrud til 9. september.

Arbeidene omfatter full rehabilitering av banestrekningen fra Brattlikollen til Bergkrystallen, samt total rehabilitering av stasjonene Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter og Munkelia. Stasjonene skal også gjøres mer tilgjengelige, med flere nye atkomstveier.

All underbygning og ballastpukk skal byttes på banestrekningen. Sviller og skinner byttes også, og nye strømskinner i aluminium monteres.

Det er store mengder masse som skal kjøres bort før det kan etableres ny underbygning med ballastpukk og skinnegang. Massen som skal fjernes tilsvarer cirka 3400 lastebillass.

Andre prosjekter

Betongrehabiliteringen av Sandstuveien bru skal sluttføres, bruen over Raschs vei skal forsterkes og rehabiliteres. To gangkulverter skal også rehabiliteres.

T-banetunnelen mellom Munkelia og Bergkrystallen skal rehabiliteres og sikres bedre. Det etableres rømningsvei i tunnelen og det kommer nytt og moderne lysarmatur.

Når banen gjenåpnes i september skal de reisende oppleve økt komfort, redusert støy og normalisert hastighet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere