RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det har lenge vært planer for å bedre forholdene rundt busstilbudet ved Holmlia senter. Nå er saken ferdig fra byrådets side, sier byrådssekretær Ståle Hagen (H). Arbeidene skal gjøres i år, og vil bli samkjørt med det som skal gjøres i forbindelse med ny rampe til togperrongen.
Det har lenge vært planer for å bedre forholdene rundt busstilbudet ved Holmlia senter. Nå er saken ferdig fra byrådets side, sier byrådssekretær Ståle Hagen (H). Arbeidene skal gjøres i år, og vil bli samkjørt med det som skal gjøres i forbindelse med ny rampe til togperrongen.

Bygger ny bussterminal på Holmlia

Det er sjelden at store planer som presenteres, ikke får noen negative kommentarer. Men det er tilfelle med den nye bussterminalen som skal bygges på Holmlia.

HOLMLIA: Det er flere år siden planen første gang ble lagt frem.

– Byrådet foreslår med den ferdigbehandlete planen å flytte bussterminalen, som nå ligger ved Holmlia senter til broen over jernbanen, sier byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H).

– Med en slik plan vil vi både øke tilbudet til de reisende og kunne øke effektiviteten i kollektivtrafikken, sier hun videre.

Større bro

Forslaget innebærer at eksisterende bro over jernbanen utvides, slik at man får plass til både kjørefelt og kollektivfelt i begge retninger. Holdeplassene vil bli plassert på broen og i Liakollveien.

Arealet mellom Liakollveien og jernbaneområdet foreslås tilrettelagt for sykkelparkering og hvilebrakke for bussjåfører, og krysset Liakollveien/Asperudveien foreslås ombygget til rundkjøring.

– Hvor omfattende er dette arbeidet, og når kan det skje?


– Saken har gått fra byrådsavdelingen til bystyret, og i og med det ikke er noen innsigelser, regner vi med at den kan behandles raskt. Samferdselsetaten sier de regner med å komme i gang i løpet av våren, og meningen er å få gjort jobben i inneværende år, sier byrådssekretær Ståle Hagen.

Det har også lenge vært planer om å gjøre noe med togstasjonen. Også her ser det nå ut til at det endelig skal skje noe, og meningen er at bussterminalen og togstasjonen kan bli tatt samtidig.

For togpassasjerene er det snakk om å få en ny rampe ned fra veien/broen slik at passasjerene slipper heisen og den bratte trappen.

Gamle terminalen

– Men hva skjer med det området hvor bussen i dag har sin holdeplass?

– Dette er jo et svært dårlig tilrettelagt sted. Det er trangt for de lange leddbussene, det er direkte farlig på de smale fortauene der busspassasjerene må stå, taxiene har dårlig plass, og inn- og utkjøring av store lastebiler med varer til forretningene i senteret er langt fra trygg, sier Hagen.

– Derfor vil vi nå i samarbeid med OBOS forsøke å finne en best mulig løsning. Det er jo her snakk om å få en møteplass.

Bedre for alle

– I og med det ikke har kommet noen negative bemerkninger til planen, må vi tro den er bra, kommenterer Hagen.

– Det som vi ser som meget viktig, er at vi får terminal som er tilrettelagt for alle – såkalt universelt utformet. Med bedre tilgjengelighet også til togperrongen, håper jeg dette området vil få en skikkelig opprusting.

Parkering

Det eneste som foreløpig ikke er klart, er hvordan man skal løse parkeringsproblemet. I dag står jo bilrekkene lange i Liakollveien, men dette er ikke beste løsnning.

– Vi kan selvfølgelig henvise til Rosenholm, men det beste hadde vært om vi finner en løsning i nærheten av Holmlia stasjon. Her får vi jo nå både bussterminal med større kapasitet, og flere tog har stopp her. Kanskje P-huset til senteret kan bygges på? Også her får vi samtale med OBOS.

Men allerede til våren begynner det altså å skje noe.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere