RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ferdig med planen: Håkon Håversen i Statens vegvesen anbefaler nedgradering av Trondheimsveien, oppgradering av Østre Aker vei og bygging av Fossumdiagonalen.
Ferdig med planen: Håkon Håversen i Statens vegvesen anbefaler nedgradering av Trondheimsveien, oppgradering av Østre Aker vei og bygging av Fossumdiagonalen.

Bygger opp og bygger ned

Trondheimsveien blir nedgradert til miljøgate, Østre Aker vei utvides til seks felt, og Fossumdiagonalen bygges i to tunnelløp.

bryn: Dette er hovedtrekkene hvis Statens vegvesen får det som de vil. Siste hånd på verket er lagt for planlegging av Fossumdiagonalen, den nye tverrforbindelsen som skal lede trafikken vekk fra riksvei 4 og over på Østre Aker vei. Vegvesenet anbefaler nedgradering av Trondheimsveien til en boliggate med 60 km/t fartssone. Østre Aker vei bygges ut med et kollektivfelt i hver retning.
Vi er fornøyd med planene. Hvis vi får til dette, blir det bedre å bo i Groruddalen. Miljøet blir bedre for de 6.000 langs veien som plages av for mye støy. Men det blir ulemper også for noen få, særlig nede ved Grorud stasjon, påpeker prosjektleder Håkon Håversen i Statens vegvesen.

Alt må på plass

Planen er delt inn i fire ulike scenarier hvor man lar være å bygge diagonalen, lar være å nedgradere rv. 4, eller lar alt ligge som i dag. I dag dundrer 34.000 biler forbi Kalbakken, 21.000 forbi Grorud. Den beste løsningen er å overføre mesteparten av den trafikken vekk fra Trondheimsveien og over på Østre Aker vei. Det skjer kun gjennom nedgradering til miljøgate, påpeker Håversen.
Hvis vi ikke bygger ned Trondheimsveien, vil det bli ledig kapasitet. Veien fylles opp med lokalskapt trafikk, sier han.

Miljøpreg

Vegvesenet har regnet ut at fremtidig trafikk på Trondheimsveien kan bli cirka 6.500 ved Kalbakken og 3.000 ved Grorud.
Den vil bli lavtrafikert som på en landevei, sier Håversen.
Det skal plantes mye for å gi både Østre Aker og Trondheimsveien et hyggeligere preg. Detaljene for dette er likevel ikke helt klare.
Det er ønskelig å gjøre noe med utformingen på veiene. Vi ser for oss at Østre Aker vei blir en næringsaveny, sier planleggeren.
En viktig brikke i prosjektet er at kollektivtrafikken skal frem. Et felt i hver retning på Østre Aker vei blir bygd ut, mens et av kjørefeltene på dagens rv. 4 blir kollektivfelt.
Vi fjerner gangfeltene på hver side av Østre Aker vei. Det er mulig vi blir nødt til å rive noe også, sier Håversen.
Diagonalen vil starte ved Bånkallenga og ende opp ved Coop sitt lager på Haugenstua. Det kommer ikke i konflikt med fotballbaner eller friområder, forsikrer Håversen. På nittedalssiden skal det sprenges fjell på Gjelleråsen for å lage kollektivfelt. Og frem til Bjerke blir det seks felt motorvei.
Det blir en utfordring fordi noen av områdene er fredet, sier Håkon Håversen til Lokalavisen Groruddalen. Vi bygger dette for å flytte trafikk fra sensitive områder
Håkon Håversen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere