RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Honda Civic skal være ny tvers gjennom, men det er ikke lett å se.
Honda Civic skal være ny tvers gjennom, men det er ikke lett å se. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Civic blottet for nyheter

Det skal et trenet øye til for å se endringene på Hondas nye familiebil.

Honda gjør som Volkswagen, og endrer så lite på sin kompakte familiebil Civic i niende generasjon at det burde fulgt med forstørrelsesglass for å se forandringene. Men der VW traff blink ved å gjøre nærmest ubetydelige endringer på Golf, er vi ikke sikker på om Honda vil oppnå det samme.

Dette trenger Honda

Dagens generasjon av Civic er både rommelig, har stort bagasjerom, kjører greit og ser flott og moderne ut. Da er det dristig å endre på oppskriften. Like fullt hevder Honda at Civic er en tvers gjennom ny bil. Slike store endringer koster penger. Mange penger. De burde kanskje vært brukt til noe nyttigere?

Honda er ett av fire japanske bilmerker som virkelig har møtt veggen i Europa, og som ikke lenger står på folks handleliste når de drar ut for å kjøpe ny bil. Ei heller i Norge. Og det til tross for at Honda er en av gigantene ute i verden og kvalitetsmessig regnes blant de beste.

Så det Honda trenger, i tillegg til et bredt spekter av attraktive modeller, er å flytte grenser, vise verden at de er den innovative produsenten de en gang var. Honda kunne eksempelvis gjort som Volvo og løftet sikkerheten til et nytt nivå. Men ny Civic stopper ikke engang automatisk for fotgjengere.

Ikke er det noen elektrisk variant i sikte, ei heller hybrid slik Honda har lang fartstid med. Ikke er Civic best på utslipp heller. Så hva er den best på? Vi lette, og fant ikke annet enn bagasjeplass og innovativt førermiljø.

Hva slags bil snakker vi om?

Tradisjonell kombi med fire dører og stor bakluke. En biltype det finnes minst et dusin av i Norge. Dagens Civic var ved inngangen til november landets 93. mest kjøpte personbil, solgt i 266 eksemplarer, mens 6144 hadde valgt konkurrent og bestselger VW Golf.

Hvordan er den å kjøre?

Civic kjører bra, men har ikke samme gode styrefølelse som Ford Focus.

Hva er under panseret?

Den siste tiden har Civic kun vært å få kjøpt med tørst bensinmotor. Bensinmotorer på 100/142 hk fortsetter, nytt er dieselmotor med 2,2 liters motorvolum og 150 hk. Motoren kommer avgiftsmessig dårlig ut i Norge på grunn av høy effekt og vekt. En ny, lettere og mindre motorsvak dieselmotor (1,6 liters motorvolum) skal være på vei. Honda trenger sårt en slik motor.

Hva gjør den spesiell?

Førermiljøet er særs moderne. Det å kunne løfte opp bakseteputene gir ekstra fleksibel bagasjeplass.

Hva er bilens svakheter?

Ingen modellvarianter.

Hvem passer den for?

Alle som vil ha noe annet enn bestselgerne.

Hva koster den?

Civic går ned i pris slik at ny modell skal koste fra 226.000 kroner. Diesel prises fra 306.000 kroner, og det er en god pris sett i forhold til effekt. Men de fleste klarer seg med 40 færre hester og ditto lavere pris.

Konkurrenter?

Alle kompaktbilene med VW Golf og Ford Focus som bestselgere i klassen.

Når til Norge?

Januar neste år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere