RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Thomas Bratlie og resten av Rumble In Rhodos gjenskapte det mest kritikerroste album i år, "Signs Of Fervent Devotion".
Thomas Bratlie og resten av Rumble In Rhodos gjenskapte det mest kritikerroste album i år, "Signs Of Fervent Devotion". Foto: Odd Inge Rand

De norske griper sjansen på Øya

Øya bringer mye internasjonal moro, men de norske er også godt representert på festivalen. Vi tok pulsen på noen av dem.

MIDDELALDERPARKEN: Up and coming, eller relativt etablerte. De fleste får innpass på Øyafestivalen, selv om de ferskeste blir ofret mest plass. DittOslo tok turen på fire relativt nye navn på Øyafestivalen fredag og lørdag.

Kvelertak

Rogaland-bandet Kvelertak spilte på Øya før noen av oss visste hvem de var. Året var 2009, og to år etter har sekstetten forlengst blitt en internasjonal snakkis. Deres norske publikum er såvisst ikke lei av debutplata deres ennå, av Asbjørn Slettemark kalt den beste norske debutplaten noensinne.

"Mjød", "Ulvetid", "Fossegrim" og "Blodtørst" er forlengst blitt norsk rockehistorie. Og selvfølgelig gjør det seg på festival. Bandet har også spilt seg så tighte nå at det er som en kanonkule av lyd som blir skutt ut over publikum på Engascenen fredag.

Montée

Noen minutter senere er det perfeksjonistisk pop fra Montée som gjelder. Og hovedpersonen er en av festivalens travleste: Montée-konserten var nemlig den tredje under Øya-monteret, og den andre samme dag. Anders Tjore er nemlig mannen bak både The Apricot (som spilte Øyanatt tirsdag) og The Turns (som spilte på Enga tidlig fredag).

Skaperne av "Isle Of Now" og "Rendition Of You", to av vår tids beste norske pop-plater, var motiverte og klare for å overbevise Sjøsiden om hvor popskapet skal stå. Det gjorde de glimrende med "Gone Today", "Isle Of Now", "Staying Up" og "Faith".

Topp levert musikalsk, men Montée har enda mer å gå på i forhold til det visuelle. Musikken slår gnister, men utøverne gjør ikke helt det ennå, foruten Maya Vik som sto for festivalens flotteste scenepåkledning så langt.

Wolves Like Us

Lørdagen kom, og det var klart for den nye rockevinen fra Follo. Wolves Like Us var på Øyaplakaten i fjor også. I mellomtiden har de turnert med Purified In Blood og Kvelertak før de i våres tok fatt på Europa sammen med Blue Note og Warsawwasraw.

Et begivenhetsrikt år til tross, Wolves Like Us er fremdeles sultne. Det kommer publikum til gode på en småglissen Vikascene.

Men etterhvert som folket kom var det også flere og flere som ble fanget av "Burns Like A Paper Rose", "Deathless" og "Old Dirty Paranoid" fra det kritikerroste debutalbumet "Late Love".

Rumble In Rhodos

Mer Follo ble det da Rumble In Rhodos tok scenen på Enga. Deres "Signs Of Fervent Devotion" klarte de kunststykket og få terningskast seks i både Dagbladet og VG da de slapp albumet i vinter. Etter mange konserter i sommer er også bandet samkjørte nok til å gjenskape det krevende albumet live.

"Celebrate The Abundance", "White Dancing" og sommerslageren "Soft Insulated Days" imponerte alle, og Rumble In Rhodos kombinerte perfeksjonisme blandet med en heseblesende energi fenger stort.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere