RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Må bli bedre: Forfatteren mener Norge må få en mer offensiv samferdselspolitikk raskt.Foto: Arkiv
Må bli bedre: Forfatteren mener Norge må få en mer offensiv samferdselspolitikk raskt.Foto: Arkiv

DEBATT: «Fremtidens Oslo krever bedre vei og bane»

Norge trenger en ny og offensiv samferdselspolitikk. Veier og kollektivtrafikk må bli bedre raskt, og etter snart 8 år med den rød/grønne regjeringen ser man hvor feil det kan bli: Kjempeprosjekter i utkant-Norge preger regjeringens satsinger, mens folk flest stanger i kø på buss, bane og vei gjennom Oslo.

Hele landet er avhengig av at Østlandet fungerer som den viktigste gjennomfartsåren i samferdsels-Norge.  Oslo er hovedknutepunktet for hele landet og nåløyet på vei ut i Europa. Det er også sentrum for den største bo- og arbeidsregionen i Norge.

Oslo er i rekordstor vekst. I snitt flytter 15.000 mennesker til byen vår hvert år, og veksten i Akershus er nesten like stor. Det gir utfordringer som kommunene og staten må planlegge godt for å løse riktig.


Før nyttår skrev samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) et stykke i bladet “Moderne samferdsel” under tittelen “Mer penger og mer igjen for pengene”. Hun har falt for fristelsen å bruke Høyres slagord fra 2001-valgkampen, men hun evner ikke å sette handling bak den lånte visjonen.


Samferdselsministeren har nesten 8 milliarder til investeringer på veibudsjettet for 2013. Ingen av de store statlige prosjektene kommer i Oslo eller Akershus eller andre fylker på Østlandet, slik var det dessverre også i 2012. Skal de først satse skyver de størsteparten av regningen over til bilistene gjennom bompengene, og satser da helst andre steder enn der folk bor.

Regjeringen pøser ut penger på rådyre kjempeprosjekter i utkant-Norge, istedet for å satse der det virkelig trengs.

Ta Hardangerbrua i Hordaland for eksempel. Den koster 2,2 milliarder kroner og er et svært dårlig samfunnsøkonomisk prosjekt, skriver Møreforskning i en rapport. Den burde i beste fall vært utsatt i 15 år, heter det.


Eller Ryfast, det siste prosjektet Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) fikk vedtatt før hun gikk av som samferdselsminister. Et gigantisk 20 km langt tunnelprosjekt foreløpig beregnet til 5,2 milliarder kroner for å binde folkefattige Ryfylke til Nord-Jæren.


I Oslo trenger vi akutt en T-bane til Fornebu for å erstatte de 70! bussene som gå skytteltrafikk i timen dit. E18 har bilkø stort sett fra 07til 20 alle dager i begge retninger, og snart er køen av el-biler fra Asker så lang at bussene også står i endeløs kø inn til byen.

Ekebergtrikken har avgang hvert 5. minutt i rushtiden, og alle T-banelinjene har full kapasitet til sentrum morgen og kveld.

T-banens over 100 år gamle tunnel fra Nationalteateret til Majorstuen, trenger sårt en avlastning, som kan knytte Carl Berners plass, Grünerløkka, St.Hanshaugen til Majorstua og resten av linjenettet. Det løser også opp i bil og busskøene i indre by.


Og så var det toget da, jeg kunne skrevet en hel side bare om det, men det faktum at togene bare har 2(!) gjennomgående spor under Oslo, der det går 600 tog i døgnet, sier det seg selv at her må noe gjøres raskt og på en annen måte enn nå!


Vi som bor her trenger en Oslo-vennlig regjering som prioriterer å løse samferdselsproblemene i Norges nav. Om få år vil alle kommunikasjoner i Oslo-området være preget av kø og kaos - hele tiden.

Bare en ny og blå regjering med Høyre i spissen vil kunne prioritere å bygge veier og baner raskere der folk bor. Det gode kollektivtilbudet i Høyre-styrte Oslo vitner om at det er mulig, og at man kan få til det samme på riksplan.

Bondevik II-regjeringens offentlig-private samarbeid (OPS) i veibyggingen var viktige prøvesteiner, som viste at man kan bygge både vei og bane raskere, billigere og bedre. Vi må tenke mer helhet enn dagens klattvise utbygging. 

Etter snart 8 år med Senterpartiet i samferdselssetet ser man at de ikke evner til verken å prioritere nok penger eller de prosjektene som løser de største flokene. Jeg er sikker på at en ny kurs med en ny regjering vil kunne bygge mer pengene, det vil gavne hele landet.

Av Steinar Wulfsberg-Gamre,

leder i Nordstrand Høyre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere