RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FORSLAGET: Bymiljøetaten foreslår å stenge Solveien med bom mot Nordstrandveien, og betongelementer mot Erling Schiøtz vei. Det foreslås også stenging mellom Nordstrandveien og Vingolfveien.
FORSLAGET: Bymiljøetaten foreslår å stenge Solveien med bom mot Nordstrandveien, og betongelementer mot Erling Schiøtz vei. Det foreslås også stenging mellom Nordstrandveien og Vingolfveien.

DEBATT: Stenging det beste alternativet

Som det fremgår av debattinnlegg 19. november i Nordstrands Blad av Heidi Josephson og Finn Ø. Bergh i Foreldregruppen mot bom i Solveien/Nordstrandveien er det lett å være enige om å stoppe gjennomkjøringstrafikken, men uenighet om tiltak og tidspunkt.

Tidspunkt. Fordi trafikkbildet er så uforutsigbart er det neppe mulig å stoppe all gjennomkjøring på ett og samme tidspunkt – for alle. Slik jeg forstår Bydelsutvalget ønsker man å vurdere innføring av boligsoner som generelt tiltak på Nordstrand for å stoppe gjennomkjøringsproblemene. Med en skrittvis tilnærming er det da kanskje ikke urimelig å begynne der problemet er størst sett i lys av veidimensjonering og gjennomkjøringsandel?

For å stoppe gjennomkjøringstrafikken må det ta mer tid å kjøre over Nordstrandsplatået enn å kjøre hovedveiene. Det argumenteres med at stengning av Solveien vil flytte trafikken til Sæterkrysset. Men, vil gjennomkjøringstrafikken tåle å måtte vente særlig lenger for å komme over krysset enn hva de gjør i dag? Er det realistisk at bilister vil krongle seg opp Solveien syd om morgenen for derfra å stå i kø opp Nordstrandveien til Sæter? Anleggstrafikk og byggearbeider gjør at det tar mer tid å passere krysset nå, enn tidligere. Det nye Sæterkrysset blir enda snevrere. Det betyr at gjennomkjøringstrafikken må finne andre veier for å spare tid. Det blir Solveien, eller det blir hovedveiene. Dette er derfor ett riktig og viktig tidspunkt å stoppe gjennomkjøring i Solveien.

Det er rart å lese at prøveordningen gjelder «utvalgte adresser». Det er en boligsone som skal beskyttes. En sone hvor verken beboere eller veier er dimensjonert for å tåle gjennomfartstrafikk. Boligsonen den mest sårbare del av skoleveien til hundrevis av barnehagebarn og skolebarn ved Nordstrand skole, Nordseter skole og to Steinerskoler. Sonen dekker butikkvei og rekreasjonsvei for eldre og uføre, herunder beboerne på Conrad Svendsen Senter. Men i Solveien er ingen fortau og ingen fotgjengerfelt. På vinterstid må fotgjengerne konkurrere med hundrevis av biler i timen om 3–4 meters veibredde etter «prøve og feile metoden». Dette skjer i rushtidsperioden hvor det er flest barn på veien, barn på vei til barnehagene og på vei til skolene.

Spesielt i ettermiddagsrushet har jeg for øvrig vanskelig for å tro at det bare er boligsonen som merker stopp i gjennomkjøringstrafikk. Forhåpentligvis vil også resten av de 400+ boligene i Solveien og tilliggende småveier kunne få tilbake ett forsvarlig bomiljø.

Tiltak. Det kommer forhåpentligvis mer fleksible løsninger i fremtiden, men nå synes tidsstyrt bom å være det tiltak kommunen har tilgjengelig og som er relevant i forutsigbar fremtid. Ingen har visstnok særlig tro på gjennomkjøring forbudt skilt lenger. Så langt jeg kan forstå ligger avgiftsbasert gjennomkjøring i beste fall i fremtiden teknisk sett. Samfunnsmessig er løsningen imidlertid interessant allerede nå. Hvor mye skal det koste å få bruke andres boligvei til gjennomkjøring? Man kan sikkert legge til litt for utsikten noen steder. Skal kommunen pålegges å bruke noe av ekstrainntektene til en ekstra forsikring for barna i området?

Betongblokkene er et uforholdsmessig tiltak. Dette er imidlertid ikke et spørsmål om å ha prøveordningen men et spørsmål om økonomien i den. Krev 3 tidsstyrte bommer. En vellykket ordning med boligsoner forutsetter sikring mot gjennomkjøring i hele sonen. Jeg håper derfor mange med meg har krevet tilleggstiltak i Seterliveien, Kastellveien/Cappelens vei og Furubråtveien. Men igjen; Dette er elementer for å få en god prøveordning. Ikke for å stoppe den.

Heidi Aasheim
Solveien

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere