RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her i Solveien/Nordstandveien foreslår bymiljøetaten foreslår én rushtidsbom, det støtter kronikkforfatteren.
Her i Solveien/Nordstandveien foreslår bymiljøetaten foreslår én rushtidsbom, det støtter kronikkforfatteren.

DEBATT: Stopp gjennomkjøring i Solveien

Oslo bystyre vil forhåpentligvis innen utgangen av året vedta prøveprosjekt for trafikkskjermede boligsoner i bydel Nordstrand; først konkretisert i Solveien nord for Nordstrandveien og området rundt.

Forslaget er resultatet av mange års kamp fra beboere og Bydelsutvalget for Nordstrand bydel. Det er derfor mange som nå applauderer ett første og viktig skritt for sikrere boligveier og bedre bomiljø. Området som er foreslått skjermet ligger i og rundt en av de boligveier i Oslo med høyest andel gjennomkjøringstrafikk. I mai 2014 målte Bymiljøetaten 79 prosent gjennomkjøring i Solveien i rushtiden.

Det vedtas antakelig bare et ettårig prøveprosjekt, men så er det da også ett komplekst trafikkbilde som skal reguleres. Det er ikke bare å stenge for utpekt gjennomkjøring fra hver ende av Nordstrandsplatået. Veikartet viser mange muligheter både for omgåelser og uønskede konsekvenser. Pågående og planlagte utbyggingsprosjekter i området kompliserer bildet ytterligere. Ressursmessig er det dessverre også begrensede typer tiltak. Gjennomkjøringstrafikken kan derfor bare stoppes gjennom en gradvis tilnærming og med de tiltak man har tilgjengelig og tror vil treffe best.

Er alle beboere på Nordstrand klar over at prøveprosjektet så langt som mulig er begrenset til rushtidsstengning i rushtidsretningen? Når prosjektet er gjennomført og evaluert vil vi forutsetningsvis ha svar på om tiltakene har ønsket effekt, om de må endres og/eller suppleres. Våre Bydelspolitikerne ser ikke ut til å ha gitt opp tanken om at bom ved Ljanselven kan være en bedre løsning. De synes heller ikke å ha gitt opp kampen for at Ljabrudiagonalen skal ferdigstilles. Men først dette prøveprosjektet. Djevelen ligger i detaljene, men det er også der vi finner de beste løsningene.

Vi har ventet på tiltak for å skjerme Nordstrandplatået mot gjennomkjøring siden begynnelsen av 1970-tallet, altså i mer enn 40 år. Vi ser trafikken over bygrensen øker markant. Vi leser at utbygging av områder sør for Nordstrand vil gi 20.000 nye innbyggere. Vi er mange som ikke lenger godtar å skulle vente på flere innfartsparkeringer, bedre offentlig kommunikasjon, tunneler, ferdigstillelse av Ljabrudiagonalen eller utbygging av E6 og E18.

Gjennom å vedta forslaget prioriterer politikerne sikrere boligveier og bedre bomiljø fremfor gjennomfartstrafikk. Tiltaket rammer bilister som bruker boligveiene for gjennomkjøring fordi det er raskere enn å kjøre samleveiene og derfra videre på hovedveiene i rushet. Det er da også poenget. Vedtaket vil basere seg på et viktig og riktig verdivalg.

Dere er ressurssterke og løsningsorienterte. Bruk tiden nå og i prøveperioden til eventuelle konstruktive innspill direkte til politikerne, diskutere med andre beboere eller i media for å få et mest mulig vellykket prøveprosjekt. Dersom du støtter arbeidet for tiltak mot gjennomkjøring finner du mer informasjon på facebooksiden jeg har startet og som heter «Nordstrand, Oslo – stopp gjennomkjøringstrafikk».

Engasjementet er endelig vekket hos mange av dere. Bruk det konstruktivt og til vårt felles beste, nå som vi endelig har solid politisk støtte!

Heidi Aasheim
Nordstrand

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere