RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DEBATT: Vinterdrift av veiene i Bydel Nordstrand

Jeg leste sist uke i Nordstrand Blad, at bydelen denne vinteren har fått ansvaret for driften av veiene. Etter å ha observert dårlig brøyting og omfattende bruk av salt - også når det har vært veldig kaldt - har jeg noen spørsmål jeg ønsker svar på.

Denne vinteren har vært utrolig stabil temperaturmessig, og det har knapt vært en dag med temperaturer rundt eller over 0 grader. Det har snødd mye, og det har vært et stort behov for å brøyte gater og veier.

Du som leser, har sikkert observert at snøen i vår bydel er svært skitten denne vinteren, og du har kanskje observert at snøen er løs og ofte våt, vond og glatt å kjøre og å gå på. Du har sikkert sett at det har vært svært vått på bussholdeplassene i perioder. Du har antakelig også fått med deg at det har vært saltmangel i Oslo nå i vinter. Kanskje du også har sett sammenhengen: at disse forholdene er skapt av den omfattende bruken av salt.

Snøen blir skitten av slitasjeproduktene som følger av at bilen og veidekket slites ved bruk. Våt veibane, som følger av saltingen, medfører også at bil- og veislitasjen blir større. Mer forurensning samler seg i snøen, og avsettes i veikanter og vegetasjon, samt at noe føres ut med overvannet.

Salt har best effekt på veigrepet innenfor visse temperaturområder. Salt bør også først brukes etter at en vei er brøytet og før perioder hvor det forventes at det dannes is på veiene - ikke som et "universalmiddel" for å fjerne (les: smelte) snøen. Salt bør derfor brukes i de situasjoner det vil ha best effekt ut fra trafikksikkerhetshensyn.

Snøen bør derfor primært fjernes mekanisk, og fortauene bør også brøytes slik at de blir brede nok - også for barnevogner, rullatorer og rullestoler. Og hva er vel bedre enn en tørr snøsåle å gå på? Å bruke store mengder salt på bussholdeplassene når det er 10 minusgrader ute, er sløsing med saltet - og det blir fort glatt igjen når den smeltede snøen igjen fryser til…

Med dette som bakgrunn, lurer jeg derfor på hvilke krav bydelen har stilt i kontrakten med entreprenørene som drifter våre veier nå i vinter:

"Hva inneholder oppdragsbeskrivelsen til entreprenørene av kriterier for hvor raskt det skal brøytes etter snøfall? Hvilke veier skal brøytes først - og hvilke veier følger så etter på prioriteringslisten? Hvor raskt skal fortauene brøytes - og hvilke av disse prioriteres?

"Når skal entreprenøren tilføre salt på veiene og fortauene? Hvilke forundersøkelser/ vurderinger skal legges til grunn for å fastslå at salt bør påføres? Hvilke metoder for saltpåføring skal brukes for å sikre den ønskede effekt?

"Jeg lurer også på hvordan bydelen bruker andre etaters kunnskap og erfaring om når og hvordan salt bør brukes? Tas det kontakt med personer som sitter med relevant kunnskap og kontraktstyper, eller overlates alt til entreprenøren?

Jeg stiller disse spørsmålene med bakgrunn i at jeg har god kjennskap til de negative miljøeffektene bruken av salt har på vegetasjon, vannkvalitet og dyreliv, Statens vegvesens vinterdriftsstrategier og resultatene som har fremkommet gjennom Vegvesenets FOU-prosjekt SaltSMART, samt som daglig bruker av fortau, veier og bussholdeplasser som fotgjenger og kollektivbruker som irriterer meg over at snøen blir glatt og ufremkommelig, og at jeg stadig blir våt på bena av smeltet, salt snø.

Til orientering finnes mye bra fagstoff på http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusområder/Miljo/

- og om salt og hvordan det bør brukes på http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusområder/Forskning+og+utvikling/SaltSMART

Jeg ville sette pris på et svar med en redegjørelse i avisen, samt hvordan bydelen i årene fremover, har tenkt å stille krav til entreprenørene!

Jeg håper på svar.


Turid Winther-Larsen
Biolog, Ekeberg

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere