RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KULTUR-OSLO: Øyafestivalen er et godt eksempel på å bryte ned barrierer mellom forskjells-Oslo. Flere og flere aktører i kultur-Oslos tar denne rollen.
KULTUR-OSLO: Øyafestivalen er et godt eksempel på å bryte ned barrierer mellom forskjells-Oslo. Flere og flere aktører i kultur-Oslos tar denne rollen. Foto: ARKIVFOTO

«Den nye vinen» bør være mannen i gata

Hvis folk klapper på feil sted i Griegs a-moll-konsert, så blir kulturminister Anniken Huitfeldt glad. For henne betyr det at noen som ikke er vokst opp i verken Operaen eller Konserthuset bruker kulturtilbudene i Oslo.

Del på Facebook

Det er en tanke som er lett å følge. For Oslo er kulturbyen framfor noen, og de siste åra har byen fått stadig flere tilbud for dem som ikke tradisjonelt deltar på de ulike kulturarenaene.

Blant annet har det vært gratiskonserter på Operataket – et tak hvermansen jo også valfarter til for å se. Det har vært skranglerock med Katzenjammer på trikken i forbindelse med Øyafestivalen og det har vært gratis utstillinger på Munch-museet.

En forestilling om tunge rusavhengige ble spilt for fulle saler på Nationaltheatret, og hvert eneste år vandrer tusenvis langs Alna- og Akerselva i vakkert fakkellys, mens en rekke av byens kulturaktører viser seg fram langs elvebredden. For ikke å snakke om Musikkfest Oslo, som en lørdag i juni tilbyr et tresifret antall gratiskonserter i byens parker og møteplasser.

Oslos kulturliv blir i større og større grad utradisjonelt, og det gjør at flere føler seg tiltrukket av det. Mangfoldet i byen gjenspeiler seg i kulturlivet, og gjør at langt flere føler seg hjemme på arenaer som tidligere var forbeholdt den etterhvert utskjelte gruppen «kultureliten».

FØLG MED PÅ OSLOS KULTUR- OG UTELIV PÅ SKJERIOSLO.NO

For hvis man noen sinne skal snakke om «den nye vinen» i kulturlivet, så burde det være nettopp den vanlige mannen og kvinnen i gata. De som bor i blokkleilighet på Grorud, et rekkehus på Smestad eller villa på Nordberg. Dem som ikke nødvendigvis har fast plass verken i Operaen eller på byens teaterscener, men som synes det er topp når Timbuktu spiller på Operataket.

Dem som elsker å gå på julekonserten til Paal Flaata i Vålerenga kirke, eller som synes det er fint når en gjeng idealister steller i stand festival i steinbruddet på Grorud.

Kulturministeren sier at et botemiddel på forskjelles-Oslo kan være økte bevilgninger til kulturlivet. Spesielt der terskelen er lav, og prisen likeså. Flere scener, arenaer og muligheter ut i bydelene, mener Huitfeldt er en viktig del av løsningen. Det vil skape muligheter til å delta på en annen måte enn det man tradisjonelt har sett.

Vi i dittOslo hyller en slik satsning. Ikke bare jobber vi tett folks nærmiljø, men vi jobber også tett på kulturtilbudet i Oslo. Vi har snakket med uttallige publikummere på festivaler, teaterpremierer, lavterskeltilbud og konserter. Felles for dem alle er at de hyller kultur-Oslo.

Og når det snakkes om kultur-Oslo handler det sjelden bare om kvaliteten på innholdet. Like ofte handler det om stemningen, om mangfoldet og om det å være del av noe gøy, sammen med andre.

Ta byens festivaler. Hvem kan vel med hånden på hjertet si at de har kjøpt festivalbillett utelukkende for å få med seg musikken? Vel, de finnes sikkert, men langt på vei de fleste gleder seg like mye til å ta en øl i gresset sammen med gode venner.

Vi i dittOslo har tro på at denne typen kulturopplevelser kan være med på å bryte ned forskjeller. Spesielt handler dette om barn og unge, og viktigheten av at disse får like muligheter til å delta i kulturlivet – enten det er som deltaker eller publikummere.

Til det trengs både politisk vilje og økonomisk støtte. Det første mangler det ikke på i Oslo. Det er bred politisk enighet, både i bystyret og i bydelene om at kultur er et ønsket tiltak i Oslo. Verre er det når knappe ressurser skal fordeles.

Mye av kulturlivet i Oslo er derfor basert på ildsjelders nitidige arbeid. Og så kan man selvsagt være enig eller uenig i denne typen prioriteringer, men all den tid dette er en realitet, trenger kultur-Oslo egne arenaer å utfolde seg på, for å nå sitt publikum.

Dette var også en viktig bakgrunn for vår lansering av utelivs- og kulturguiden skjeriOslo.no. Vi mener nemlig at flere fortjener å oppdage Oslos kulturliv, enten det er Ibsen på Nationaltheatret eller Knark Kent på Hausmania under Musikkfest.

På den måten kan kanskje mangfoldet i Oslo møtes på tvers av arenaene, og sørge for å bryte ned de store forskjellene som preger deler av byen.

Hege Bjørnsdatter Braaten

Nyhetsredaktør

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere