RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den kompakte flerbruksbilen Hyundai ix20 er som såpeoperaer på tv: Mer av det samme. Men så er det jo nettopp slik mange vil ha det.
Den kompakte flerbruksbilen Hyundai ix20 er som såpeoperaer på tv: Mer av det samme. Men så er det jo nettopp slik mange vil ha det. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Denne bilen er som en såpeopera

Hyundai ix20 er en kompakt flerbruksbil med bred appell.

Hyundai inntar rollen som Koreas svar på japanske Toyota: Masseprodusert vare for mennesker som egentlig ikke bryr seg mer om bil enn at det viktigste vil være at den tar seg bra ut, er ok å sitte i, dekker de funksjonelle behovene – og ellers gir lite trøbbel og forutsigbare bilkostnader.

Hyundai ix20, for sikkerhets skyld produsert sammen med halvbroren Kia Venga i Tsjekkia, er akkurat en slik bil.

Den ser fin ut fra alle vinkler, har et tiltalende og passe funksjonelt interiør før vi kommer til det viktigste: 5 års garanti uten kilometerbegrensning.

Du kan kjører til månen hvert år om du vil, og Hyundai henter bilen din (veihjelp) og betaler det som måtte gå i stykker på veien.

Hva slags bil snakker vi om?

En femdørs flerbruksbil av det kompakte slaget uten at den er altfor fleksibel.

Bakseteløsningen med flatt gulv er kopiert fra Toyota Yaris, men du sitter høyt og velger du en litt mer påkostet utgave følger en halv kvadratmeter interiør i kullsvart og skinnende pianolakk med på kjøpet.

Det 60/40 delte baksetet kan lengdereguleres og bagasjerommet bygger i to etasjer. ix20 matcher konkurrentene på innhold, men det er også det den har.

Sammenliknet med den litt større Opel Meriva i samme klasse har Hyundai fortsatt mye å lære.

Hvordan er den å kjøre?

Helt på det jevne og samtidig fullstendig ukomplisert. Bare å sette seg inn og dure i vei.

Hva er under panseret?

Motor HK Moment Forbruk Utslipp 0-100 km/t
1,4 D 77 220 Nm 0,43 l/mil 114 g/km 15.5 sek
1,4 D 90 220 Nm 0,43 l/mil 114 g/km 14,5 sek
1,4 B 90 137 Nm 0,56 l/mil 130 g/km 12,8 sek
1,6 B 125 156 Nm 0,65 l/mil 154 g/km 12,2 sek

Forutsatt riktig pris passer den største dieselmotoren best for norske forhold. Med 90 hk går ix20 rett i strupen på Toyotas nye Verso-S, og det er vel hensikten?

Hva gjør den spesiell?

Det lurer også vi på, om vi ser bort fra fabrikkens svært gode garanti.

Hva er bilens svakheter?

Så langt har vi ikke funnet noen.

Hvem passer den for?

For alle med behov for en kompakt flerbruksbil med mye plass, som er opptatt av kvalitet og garantier og som synes Opel Meriva blir for stor og spesiell.

Hva koster den?

Motor Pris
1,4/90 hk (B) Fra 189 950 kr
1,6/125 hk (B) automat Fra 250 950 kr
1,4/77 hk (D) Fra 199 950 kr
1,4/90 hk (D) Fra 227 950 kr

 

1,4 l/90 hk (B) fra kr. 189.950,-
1,6 l/125 hk (B – automat) fra kr. 250.950,-
1,4 l/77 hk (D) fra kr. 199.950,-
1,4 l/90 hk (D) fra kr. 227.950,-

Det ser ut som om Hyundai generelt har lagt seg 5000 kroner over Kia Venga og litt under Opel Meriva.

Konkurrenter?

Opel Meriva, Kia Venga, Skoda Roomster, Nissan Note, Citroën C3 Picasso og Toyotas nye Verso-S.

Når i Norge?

Ganske snart.
 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere