RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Testvinner på grunn av helhetlig kvalitet.
Testvinner på grunn av helhetlig kvalitet. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Denne bilen vil kona like

Best komfort, best plass og en lek å kjøre.

Sammen med testteamet til bladet BIL tar vi denne uken for oss tre morsomme, men ganske unødvendige firehjulstrekkere i premiumklassen, alle utstyrt med dieselmotor.

Mer status

Dette er biler som appellerer til kvinner og til dem i 50+ generasjonen som har penger til å oppgradere bilvalget fra folke-SUV-er som VW Tiguan og Toyota Rav4. Kjøperne av ukens testbiler er ute etter litt mer status enn standardbilene gir, men de trenger samtidig ikke mer plass.

For i de tre testbilene betaler du mye for å få lite. Alle er forseteorienterte og på ingen måte praktiske. Her handler det mer om form enn funksjon – og det passer velstående nordmenn. Tross alt utgjør premiumbilene nær en firedel av alle nysolgte personbiler. Det samme gjør også firehjulstrekkerne.

Alle tre mangler dessverre viktig sikkerhetsutstyr som automatbremsing (à la Volvos City Safety) og aktiv konstantfartsholder. Minus for dette.

Audi Q3

Q3 vinner på best komfort, best plass og en kombinasjon av motor og direktesjaltet girkasse som gjør den til en lek å kjøre.

Men sammenlignet med Evoque framstår Q3 som et designmessig gjesp og på litt avstand ganske lik brødrene Q5 og Q7. Designmessig reddes den derfor av de fire ringene i grillen og den statusen de gir. Bak rattet tar Q3 seg langt bedre ut, der man omgis av et moderne og velfungerende interiør av høyeste byggekvalitet og finish.

Takket være VWs nye plattform med regulerbart demperoppsett i kombinasjon med bra motor (177 hk) og kanskje bilindustriens beste direktesjaltede girkasse, gir Q3 liten SUV-følelse. Det hele er som å kjøre en kompakt personbil med bra oversikt, der komfort vektlegges mer enn sportslighet.

Bil

BMW X1

X1 er litt kjedelig å se på og vekker på ingen måte oppsikt med et karosseri som er noe mellom kombi, stasjonsvogn og SUV. Men et kompetent understell gjør at bilen kjører imponerende bra. Dette er en BMW for dem som liker å sitte litt høyere enn i vanlig personbiler uten at det går nevneverdig ut over kjøreytelsene.

I testen er X1 ikke bare rimeligst, men har også den minste motoren uten å være motorsvak. 136 hester holder i massevis til å få fram bilens kjøreglade egenskaper.

Kjøreopplevelsen, sittekomforten og førermiljøet er bilens desiderte styrke.

Bil

Range Rover Evoque

For en bil å se på! Tøffest på denne siden av tiårsskiftet og parkerer alt annet bildesign i denne klassen. Skal du ha noe som folk snur seg etter, så må valget bli britisk bil utviklet med indiske penger (Land Rover og Jaguar eies av indiske Tata).

Så radikale er endringene at det nesten ikke er til å tro at både halvbror Land Rover Freelander samt et knippe av Fords- og Volvos bilmodeller befinner seg i bunnen. Motoren kommer fra samarbeidet mellom Ford og PSA Peugeot Citroën (2,2 liter/190 hk).

Men prisen på 888.000 kroner for testbilen er egnet til å skremme de fleste fra å kjøpe den, selv om bilens utstyrspakke rakk helt fram til julenissen. Likeledes er det trist at et utseende som gir forventninger om ekstreme ytelser, ikke innfris. Bevares, Evoque kjører bra, og best når den presses, men ikke bedre enn Audi og BMW som faktisk koster en hel VW Golf mindre. Våre målinger viser dessuten at Audi med svakere motor er like rask fordi den har en kjappere automatgirkasse.

Til tross for lasset med utstyr, trekkes helhetsinntrykket ned av omtrent dobbelt så mye innvendig støy som i Q3 – med andre ord 63 mot 67 dB(A), at setene ikke er like gode å sitte i som hos testvinneren, at baksetet har lav og altfor kost setepute, et grunt bagasjerom og for dårlig finish.

Bil

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere