RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FORTSATTT I RUTE: Her er buss 75 på vei ned Lambertseterveien over Nordseterfeltet. Inntil videre skal bydelsbussen frakte passasjerer til og fra Lambertseter via Kastellet, Sæter og Munkerud, slik den har gjort siden 2006.
FORTSATTT I RUTE: Her er buss 75 på vei ned Lambertseterveien over Nordseterfeltet. Inntil videre skal bydelsbussen frakte passasjerer til og fra Lambertseter via Kastellet, Sæter og Munkerud, slik den har gjort siden 2006. Foto: Foto: Aina Moberg

Denne bussen kan bli nedlagt

Bydelsbuss 75 kan forsvinne. Ruter tar avgjørelsen i løpet av en uke.

NORDSTRAND: – Det er reell mulighet for at dette kan komme til å skje om vi ikke får endene til å møtes, sier trafikksjef Tore Bogen til Nordstrands Blad.



Bakgrunnen er at Ruter ikke har fått så mange millioner til driften i 2012 som det er behov for. DittOslo skrev allerede i november at Ruter manglet 162 millioner kroner for å opprettholde dagens kollektivtilbud. Da budsjettet skulle vedtas i bystyret ble tilskuddet til Ruter økt med 62 millioner kroner – altså 100 millioner kroner mindre enn det Ruter selv ba om.

Like før jul sa administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, til Østlandsendingen at man prøver å skjerme de mest brukte bussrutene. Kuttene vil gå utover de marginale rutene.

LES OGSÅ: Ruter mangler 162 millioner kroner – risikerer drastisk økning i prisen på månedskort

Gjenoppstod i 2007

En av disse er altså rute 75 Lambertseter ring, som går mellom Lambertseter, Nordseter, Sæter og Munkerud.

– Vi ser fortsatt på flere muligheter til å spare penger, og vi er fortsatt i dialog med byrådsavdeling for trafikk og miljø. I løpet av en drøy ukes tid kan vi gi endelig svar på hvilke ruter som eventuelt må legges ned. Den lista er ikke endelig, sier Bogen.

75-bussen var også gjenstand for diskusjon høsten 2006. Da bestemte Ruter at den ikke lenger skulle kjøre om Sæter, men snu på Kastellet. Massive protester fra befolkningen førte til at bussruten ble gjenopprettet fra 30. april 2007.

For få passasjerer

Bogen vil ikke svare på om et noe tynt trafikkgrunnlag kan ha innvirkning på en eventuell nedleggelse av bussruten.

– I dag har 75-bussen 250 reisende i gjennomsnitt per dag, mens for eksempel rute 78, Østensjø Ring har 1500 reisende.

Forskjellen ligger i at rute 75 kjører mellom klokken 08-16, mens rute 78 går mellom klokken 07-19.

– Det kan være en mulighet å utvide driftsdøgnet til rute 75 med halvannen time i begge ender slik at den fanger opp passasjerer som skal på arbeid og skole, sier Bogen.

Flere bussruter i fare

Han synes det er fryktelig synd dersom bydelsbussen på Nordstrand legges ned, og sier passasjerene skal se positivt på situasjonen inntil endelig vedtak er gjort.

– Men realiteten er at vi må se på de pengene vi sparer ved å ta bort et tilbud, i forhold til hvor mange/få dette rammer. Dette er kun ment som et eksempel, ikke spesifikt myntet på 75-bussen, sier Tore Bogen.

Også bydelsbuss 61 Bøler-Tveita står i fare for å bli nedlagt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere