RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Peugeot 5008 banker Toyota Verso i duell.
Peugeot 5008 banker Toyota Verso i duell.

Denne duellen taper Toyota Verso

Toyota Verso har møtt sin overmann. Han er fransk og lyder navnet Peugeot 5008.

Det er perioder i livet hvor mange sårt savner ekstra bagasjeplass i bilen, kanskje også mer enn fem sitteplasser. Da er det kjekt å kunne slå opp et par ekstra seter i bagasjerommet.

Med Peugeot 5008 og Toyota Verso øker valgmulighetene.

Hva er så nykommeren 5008? Jo, en «peugeotisert» utgave av Citroën C4 Grand Picasso. Men Peugeot har gjort grep som gjorde det vel så interessant å la bilen duellere med den nyeste utgaven av Toyota Verso.

Sitter høyt

Her snakker vi ikke bare om biler med mye plass, men også om biler med høy sittestilling, god oversikt og litt kongefølelse i trafikken. De to testbilene har begge individuelle og lengderegulerbare midtstoler bak.

Peugeot 5008 er en tanke større og har mer utstyr, uten at dette drar opp prisen i forhold til Verso. Det vinner den på.

Verso stiller derimot med høyere motoreffekt, og får dermed et høyere avgiftspåslag, men i hverdagsbruk avgjør ikke dette valget.

Headup display

5008 kombinerer først og fremst komfort og ytelser best. En diger midtkonsoll skal gi en følelse av premium bilopplevelse.

5008 er dessuten den eneste bilen i klassen som kan leveres med headup display. Har du først kjørt bil med en slik løsning, blir du fort bortskjemt. Peugeots enkle teknologi åpner for å gjøre headup display vanlig i alle biler om få år.

Vår testbil hadde i tillegg radar, men på ufattelig vis brukes den bare til å informere sjåføren om avstanden til forankjørende — ikke til å bremse bilen.

Eneste minus av betydning ved 5008 er at bilen ikke har tilleggsvarmer. Derfor ble den heller ikke skikkelig varm på virkelig kalde dager. Toyotaen hadde ingen problemer med å holde god kupévarme selv i minus 30.

Best seteløsning

Versos styrke ligger i bilens sportslige oppførsel og motorens fleksibilitet. Den rusler greit på 1000 omdreininger. Verso har også den beste og enkleste løsningen for å legge ned fem av setene til helt flatt gulv.

Men passasjersetet foran burde – som i 5008 – vært foldbart. Det ville gjort bilen enda mer praktisk.

Ikke alle liker midtmonterte instrumenter. Vi gjør det, fordi slik instrumentering åpner for rattreguleringer som ikke kolliderer med siktlinjen til instrumentene, spesielt for førere med lang overkropp.

Det høye drivstofforbruket på begge biler må forklares med at testen foregikk i meget kaldt vær.

Vår mening om testbilene:

  Peugeot 5008 Toyota Verso
Bak rattet 8,5 8,0
Plass 8,5 8,0
Bagasje 9,0 8,0
Komfort 7,5 7,0
På veien 8,0 8,0
Ytelser 7,0 6,5
Forbruk/Co2 7,0 6,5
Sikkerhet 9,0 9,0
Utstyr 7,5 8,0
Pris 7,5 7,5
Totalt 79,5 76,5

Testbilene i tall:

  Peugeot 5008 Toyota Verso
Pris billigst 301.900 289.500
Pris testbil 360.900 362.100
Bagasje(VDA) 194/2506 l 198/1696 l
Motor 1,6 l/109 hk 2,0 l/126 hk
Drakraft 240 Nm 340 Nm
Forbruk (EU) 0,55 l/mil 0,56 l/mil
Forbruk (målt) 0,646 l/mil 0,690 l/mil
CO2 (EU) 145 g/km 146 g/km
Toppfart 185 km/t 185 km/t
0-100 km/t (målt) 12,6 sek 11,3 sek
Støy 80 km/t (målt)* 64 dBA 65 dBA
Kollisjonsputer 6 stk 7 stk
Antiskrens Ja Ja
Garanti 3 år 3 år
EuroNCAP** 5 stjerner 5 stjerner

Kilder: OFV/Produsentene

* Målt med piggfrie vinterdekk

** Mer om sikkerhet på EuroNCAP
 

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere