RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Testbåten til Surface Effect Ships Europe – og luftputeteknologien skroget er tuftet på – vant i helgen innovasjonsprisen på båtmessen i Düsseldorf
Testbåten til Surface Effect Ships Europe – og luftputeteknologien skroget er tuftet på – vant i helgen innovasjonsprisen på båtmessen i Düsseldorf Foto: Foto: Surface Effect Ships Europe

Denne prisbelønte båten er norsk

Norsk firma kan revolusjonere båtindustrien med luftputeteknologi.

SANDEFJORD: Det Sandefjord-baserte firmaet Surface Effect Ships Europe mottok innovasjonsprisen og ble årets europeiske motorbåt under båtmessen i Düsseldorf i Tyskland.

«En imponerende, nyutviklet båt», sier juryen om prototypen ASV M 65 IPS, som benytter luftputeteknologi.

En viftedrevet luftpute løfter skroget rundt 50 centimeter, slik at båten møter mindre vannmotstand. Dermed går den mye rettere i vannet enn vanlige båter, ifølge gründer Ulf Tudem

LES OGSÅ: Sklir på luftpute

– Sparer penger og miljø

– Dette er helt klart fornuftig teknologi. Med et slikt skrog sparer man både penger og miljø. Man kan bruke mindre motorer og man bruker langt mindre drivstoff. Vår testbåt bruker halvparten av drivstoffmengden som en vanlig, sammenlignbar båt, sier Ulf Tudem.

Den 22,5 tonn tunge og 65 fot lange båten (ca 20 meter) skal med 870 hk greie 33 knop. Det er bare fire knop svakere enn en Princess V 62 med 2400 hk, ifølge en sammenligning som Surface Effect Ships Europe har gjort.

På båtmessen fikk Tudem og hans kompanjonger demonstrert båten som ga dem innovasjonsprisen.

– Dette er motorbåtindustriens Oscar. En leverandør i USA har allerede testet båten, ble veldig imponert og vil teste den igjen. Flere andre store verft er også interessert, sier Tudem.

LES OGSÅ: US Navy tenner på SES-båtene

LES OGSÅ: Løfter seg over bølgehøydene

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere