RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

HELT GRØNN: – Folk tro det er vanskelig å leve uten vil. Det er det ikke, sier trebarns mor fra Jerikoveien, Larissa Aspheim. FOTO. JULIE MESSEL
HELT GRØNN: – Folk tro det er vanskelig å leve uten vil. Det er det ikke, sier trebarns mor fra Jerikoveien, Larissa Aspheim. FOTO. JULIE MESSEL

Derfor er Larissa nominert til pengepris på 50 000

Trebarnsfamilien ville leve et mer aktivt og miljøvennlig liv. De solgte bilen, og baserer seg kun på kollektivtransport.

OSLO/FURUSET: – Det føles ikke spesielt ekstremt eller uvanlig. Og det går veldig greit, sier Larissa Aspheim, fra Furuset.

Hun er nylig nominert til Oslo kommunes miljøpris for å stå frem som et godt eksempel: Enkeltpersoner kan bidra til å gjøre en forskjell.

Aktivt liv

– For oss handler det nok om flere ting enn å være miljøvennlige. Oslo har tross alt et fantastisk kollektivtilbud, med T-banelinjer i alle retninger, og busslinjer på kryss og tvers. For oss er det ikke vanskelig å leve et aktivt liv med sykkel, buss og bane, sier hun.

Sammen med mannen Leif og barna Evita (10), Angelina (9) og Julietta (4), er hun ikke uvant med å gå.

– Vi bor dessuten 100 meter fra T-banen. Det er ikke vanskelig å komme seg rundt, sier hun.

Rushtidskøene inn og ut av Oslo sentrum blir lengre og lengre. Med barn på ulik aktiviteter er det mange avtaler i løpet av uka. Noen aktiviteter er nærme, andre er lengre unna.

Les også: Ruter satser på tog i stedet for buss

Ikke moralist

– Jeg vil ikke fremstå som ekstrem eller moralistisk, men å  leve uten bil er en farbar vei. Jeg synes nok at folk er veldig opptatt av bilen, jeg merker bare her inne på borettslagets område, at folk velger å kjøre, sier hun.

Larissa legger ikke skjul på at Furuset er sentralt, at her er det fullt mulig å leve uten bil.

– På Furuset senter har vi alt vi trenger, blir i lei tar vi t-banen fire stasjoner til Tveita, om sommeren sykler vi til Alna senter. Vi tar kollektivt eller går og sykler til jobb og skole. Vil vi på ski, tar det 15 minutter opp til Østmarka fra Jerikoveien, sier Larissa.

Hun kan ikke få lovprist kollektivtilbudet i Oslo nok.

– Jeg kommer fra Russland. Der er det ikke snakk om å bygge t-banenett i byer på mindre enn 3 millioner innbyggere. Oslo er lite, her er 500 000 mennesker, men t-bane og buss hvor enn du vil. Det er imponerende, sier Larissa.
 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere