RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Margaret Eide Hillestad (Sp) hadde problemer med å komme seg fra vestkanten til Løkka for å møte Østkantavisa. Årsak? Hun sykler. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
Margaret Eide Hillestad (Sp) hadde problemer med å komme seg fra vestkanten til Løkka for å møte Østkantavisa. Årsak? Hun sykler. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN

Det finnes penger

Det finnes penger i staten, sier stortingskandidat og syklist, Margaret Eide Hillestad (Sp), som mener kommunen må ta skylda for manglende sykkelveier i Oslo.

OSLO: Nå har jeg sjekket med tre forskjellige kilder og det finnes penger i staten. Nå er det opp til kommunen å sette i gang, sier Senterpartiets førstkandidat i Oslo, Margaret Eide Hillestad.

Hun sykler selv og fikk oppleve baksida ved sykkel-Oslo mandag morgen, da Lokalavisene Oslo møtte henne.

Risikosport

Det gikk for så vidt greit til jeg kom til Frognerparken, men etter det var det plutselig stopp med sykkelvei. Jeg var glad for at det var lite trafikk i krysset ved Bislett, sier Eide Hillestad som bor på Lilleaker.

Ja, det enkleste er vel nesten å sykle langs havna og gjennom Gamlebyen, selv om det er langt?

Ja, men jeg synes det er vanskelig der også, jeg, sier hun, og gir full støtte til Syklistenes Landsforbund, som i forrige ukes utgave av Østkantavisa utfordret politikerne til å i det minste fullføre det lenge planlagte hovedsykkelveinettet.

Dette skulle etter planen vært klart i fjor, men med dagens utbygging ligger det ikke an til å bli fullføre på flere år.

Trist, mener Eide Hillestad, som mener Oslo på en enkel måte kan gjøre sykling til noe annet enn en risikosport.

Jeg var i Frankrike i sommer og der løste de det med fargekoder. Det var for eksmpel sånn at sykkelveien ble markert med grønt i rundkjøringene, slik at bilistene så at her skjer det noe, forklarer hun.

Tror Oslo har gjort en feil

Jeg tror Oslo har gjort en feil ved å bygge ned planavdelingen i Plan- og bygningsetaten. De har i steden satset på å bygge opp søknadsavdelingen, men dette har gått på bekostning av planavdelingen. Og det er jo ikke sånn at det er umulig å få til et sammenhengende sykkelveinett. Andre kommuner får det jo til, sier hun, og legger til at flere steder er det laget sykkelvei, som plutselig stopper opp.

Det samme gjeleder skilting. Det er jo skiltet godt til marka, mens når man sykler i byen stopper det helt opp, sier hun og sender utfordringen videre.

Sykling er jo tross alt bra for helsa, sier hun.

Det lykkes ikke Lokalavisene å få tak i ansvarlig i Oslo kommune, byråd for miljø og samferdsel før avisa gikk i trykken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere