RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En smarttelefon (iPhone) er scooterens kontroll- og kommunikasjonssenter.
En smarttelefon (iPhone) er scooterens kontroll- og kommunikasjonssenter.

Dette er Iphone-scooteren

Her er det bare å plugge i smarttelefonen og kjøre av sted.

De tekniske løsningene vakte oppsikt, da Mercedes-eide Smart viste en batteridrevet skuter under navnet «escooter».

La oss først ta rekkevidden: 100 kilometer ved vanlig fart på 45 km/t, som kommer fra 5,4 elektriske hestekrefter. Dernest lades skuteren til nye 100 kilometer på tre til fem timer. Perfekt for pendling til skole eller jobb.

Blokkeringsfrie bremser

Men så til det spesielle: Denne skuteren har blokkeringsfrie bremser og kollisjonspute integrert i panelet under styret. Videre har den varsling for kjøretøy i speilenes blindsone.

Et hydraulisk bremsesystem knyttet til forhjulet bremser også bakhjulet elektrisk. Solceller montert i frontpartiet lader skuterens batteri når solen skinner.

Mobilkontroll

En smarttelefon (iPhone) spiller en spesiell rolle for «escooter». Den er skuterens kontroll- og kommunikasjonssenter.

Før skuteren startes, plasser føreren ganske enkelt smarttelefonen i en holder midt i styret. Dermed er den fullt ut koblet til elskuteren.

Startsperre og tyverialarm kobles ut og skuteren kan startes.

Fungerer som speedometer

Under kjøringen fungerer telefonen som skuterens speedometer. Den viser også rekkevidde og batteriets ladenivå, og fungerer dessuten som navigasjonssystem.

Skulle føreren glemme hvor han eller hun parkerte så kan GSM Tracking, en smarttelefon-app, hjelpe til å finne igjen skuteren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere