RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikkeno' å si på energinivået til teatersjef Birger Næss, instruktør Karina Opdal og ungene på Møllergata skole.
Ikkeno' å si på energinivået til teatersjef Birger Næss, instruktør Karina Opdal og ungene på Møllergata skole. Foto: FOTO: ELLEN RØNNING

Dette er Mølla!

10. og 11. januar feirer Møllergata skole sine 150 år med jubileumsforestilling. Og alle de 215 elevene er med!

MØLLERGATA: Det har vært en travel høst for Birger Næss og hans kolleger. Som ansvarlig for forestillingen Dette er Mølla! har Næss hatt bruk for all den erfaring og kløkt han har tilegnet seg gjennom sine 35 år som lærer ved Møllergata skole.

Proff hjelp

Forestillingen har vært forberedt i lang tid, og i tillegg til skolens egne og svært kapable krefter, har profesjonell hjelp kommet gjennom «Den mangfoldige scene» og Dramatikkens hus.

– Vi har møtt velvilje fra alle vi har spurt, sier Næss, og vi er både stolte og glade over responsen. Operasjef Tom Remlov er en av dem som har hjulpet oss, og han ble raskt veldig populær blant elevene på gruppa si. Den gjengen har nok fått et nytt syn på opera!

Det er tydelig at høstens strabaser ikke har tappet møllergatalæreren for verken energi eller entusiasme.

Tidsbilder

Forestillingen er bygget opp som 10 scener – eller tidsbilder – gjennom skolens 150 år. Viktige hendelser ved skolen, i byen eller i landet er grunnlaget for tekstmaterialet.

– Det er mye sang, bevegelse og humor i forestillingen, og sjefsideen er at alle skolens elever skal på scenen. Og selv om ikke alle er like glade i rampelyset, har vi fått det til. Elevene er så engasjerte, og jeg tror de føler et sterkt eierskap til jubileumsforestillingen vår. Det har vært en lang reise for alle involverte, dette her, men først, sist og aller viktigst; dette er kjempemoro!

Multikulti

Møllergata skole har elever fra alle verdenshjørner. Det er selvfølgelig utfordrende, men aller mest en berikelse, sier Birger Næss.

– Det handler om at alle barn skal ha samme mulighet til å lære. Unger er, som folk ellers, forskjellige. De lærer i ulike fart og på ulike måter. Jeg har brukt mye teater i mine år som lærer, og har opplevd hvordan enkelte «problembarn» blomstrer og viser helt nye sider av seg selv på scenen. Vi må aldri slutte å etterstrebe å møte og virkelig se hver enkelt elev, selv om tidspress og store klasser gjør det vanskelig.

Lykke til videre, og gratulerer med 150-års dagen 10. januar 2011!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere