RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lite er som det var i moderne banklokaler. Et dukkehus står midt i lokalet til DNB på Storo, og skal hjelpe boligkjøpere fra visning til faktisk kjøpt bolig.
Lite er som det var i moderne banklokaler. Et dukkehus står midt i lokalet til DNB på Storo, og skal hjelpe boligkjøpere fra visning til faktisk kjøpt bolig. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

Dette er Oslos mest moderne banklokale

Og neida - vi snakker ikke nettbank fra sofakroken.

STORO: Bildet er hentet fra DNBs nye konsept, som åpnet i helga, og er fra et fysisk banklokale på Storo. Inspirasjon har de hentet fra moderne butikker i andre bransjer, blant annet Nike og Apple Store i USA.

Men det lille stuerommet er fra et litt annerledes dukkehus, som skal bistå kunder som skal kjøpe bolig. Her skal ting nemlig være lett forståelig!

Midt i lokalet står et barbord med pc-er, der kundene selv kan surfe seg fram til de tilbudene de måtte trenge. 

Skrankene er for lengst borte, og mens du nyter en kaffe fra kaffemaskinen i hjørnet, kan du selv «shoppe» de banktjenestene du vil, fra veggen der de 60 mest vanlige produktene henger på ulike produktark.

For bank handler ikke lenger om penger. I alle fall ikke fysiske penger.

- Den tiden er forbi da kunden kom inn med lua i hånda, for å be om et lån, sier banksjef hos DNB Storo, Linda Jorung.

Les også: Bussjåfør spyttet etter ungdommer

De nye banklokalene er alt annet enn tradisjonelle. Her kan boligkjøpere få hjelp via et litt avansert dukkehus.

En duft av penger?
Tvert imot kommer kundene nå inn i banken, der det dufter svakt av ehh ... penger?

- Det skal være duften av DNB, smiler Jorung, om dysene som sprer en svak - og joda, ganske behagelig - duft i lokalet.

- Skal det friste kunden til å kjøpe mer?

- Vi håper det får kunden til å trives her, at folk skal føle seg vel. Det er en kombinasjon av lukt, musikk og farger, sier Jorung, og legger til:

- Det har ikke skjedd så mye inne i banklokaler de siste 20 årene. Det er litt som å sitte på venteværelse til legen, sier hun. 

Petter Orning, som er ansvarlig for DNBs kontornett og banksjef på Storo, Linda Jorung, mener fysiske banklokaler slettes ikke er utdatert.


Midt i lokalet på Storo står også et litt avansert dukkehus, med stue, soverom, bad og kjøkken. Mellom rommene er det forklaringen, som skal guide boligkjøpere gjennom prosessen med å kjøpe bolig.

Her kan man også lese selv, og enten du skal søke lån, få ditt første kredittkort eller kanskje begynne å spare penger, ja, så er det rådgivere tilgjengelig i lokalet.

Les også: Vil ha bolighus på høyde med Oslo Plaza

Fortsatt behov for bank
Men dette må vi få forklart. Nå har vi jo i åresvis gjort nesten alt på nett - og så skal vi altså gå i motsatt retning?

- Er det virkelig behov for fysiske banklokaler fortsatt?

- Tradisjonelle banktjeneser er borte. Det ordner kunden selv på nett eller mobil, men mange har fortsatt behov for vår kompetanse, sier Petter Orning, som er ansvarlig for DNBs kontornett.

- Før var banken en del av dagliglivet, mens nå er banken et sted man går når de store tingene i livet skjer, for eksempel når man får barn eller skal kjøpe sin første bolig, utdyper Jorung.

- Da ønsker man også å snakke med en person fysisk, så vi tror fortsatt det er behov for banklokaler som dette. 

Les også: Avviser at Tøyen blir for «vestkantturister»

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere