RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette har du ikke sett før

Ingen har noen gang laget en bil som 4,06 meter lang Ford B-Max!

GENÈVE:Større byer og trangere parkeringsplasser krever bedre pakking og mer fleksible biler. Opel Meriva er en typisk slik bil. Neste år får Meriva sterk konkurranse fra Ford B-Max.

Uten midtstolpe

Ingen har noen gang laget en bil som 4,06 meter lang Ford B-Max! Når B-Max settes i salg vil den være uten midtstolpe, slik at hele siden åpnes. Det gjør det svært enkelt å stige inn og ut av bilen.

Fordørene åpnes på vanlig måte mens bakdørene glir på skinner bakover. Fordi dørene låses mot gulv og tak kan de åpnes uavhengig av hverandre.

Naturligvis har vi sett mange smarte dørløsninger på konseptbiler. Felles for de fleste fantasifulle påfunn har vært at de aldri kom lenger enn til showstadiet. Men noen våger, og Ford er nå blant dem.

Kikket på Meriva

Mazda var tidlig ute med å fjerne midtstolpen i sportsbilen RX8, hvor hele siden åpnes ved at bakdørene vender bakover. Men her må fordørene åpnes først fordi bakdørene låses mot gulv og tak, mens fordørene låser i bakdørene – akkurat som på en rekke pickuptrucker.

Da Opel utviklet siste utgave av fleksibilen Meriva valgte de å kopiere Rolls-Royce ved å bakoverhengsle bakdørene, men beholde midtstolpen for både å stive av bilens sider og gjøre løsningen rimelig.

Løsningen var likevel smart nok til at Opel høstet betydelig oppmerksomhet for å ha vært litt smartere enn konkurrentene.

Komplisert og kostbart

Ford har lært av Opel, men valgte å være enda lurere. I motsetning til dørløsningen i Opel Meriva, er Fords både komplisert, tung og kostbar – men uten tvil svært smart. Ved å i tillegg montere inn et fikst interiør går Ford konkurrentene en høy gang.

Spørsmålet er bare hva det hele vil koste? Om prisfølsomme kjøpere i denne bilklassen faktisk er villige til å betale for Fords ekstra kostnader?

– Dette er først og fremst bilen for godt voksne, sier Tormod Skofsrud, Fords administrerende direktør i Norge. Dermed plasserer han B-Max i samme kategori som Toyota gjør med konkurrenten Verso S. Men Skofsrud innrømmer at prisen også må være konkurranseriktig.

Ny tresylindret motor

B-Max bygges over samme tekniske lest som Fiesta, men er den 11 cm lengre enn Fiesta og samtidig 32 cm kortere enn storebror C-Max.

Med bilen kommer også en helt ny tresylindret bensinmotor som skal gjøre B-Max til klassens mest sparsomme. Det betyr lave avgifter i Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere