RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grillen som preger nesten alle Toyotas modeller i Europa.
Grillen som preger nesten alle Toyotas modeller i Europa. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Dette kan bli Toyotas nye storselger

Det mest miljøvennlige kjøpet for dem som ikke er særlig interessert i bil.

Toyota innrømmer at første generasjon av Auris – bilen som erstattet seniorfavoritten Corolla i Vest-Europa og skulle løfte Toyotas image mot nye høyder – aldri ble den suksessen Toyota hadde regnet med.

Les også: Slik blir nye RAV4

Flere kanoner

Snarere tvert om. Den dro salgstallene for Toyota ned.

Nå er ny Auris snart her, men hjelper det? Ikke alle er like sikre. Er nyheten fremtidsrettet nok? Og hvorfor har den ikke de nyeste sikkerhetsfinessene som de viktigste konkurrentene tilbyr?

– Vi kan ikke fyre av alle kanonene på en gang, var svaret fra Toyotas Europa-kontor under den første prøvekjøringen. Nei, men kanskje noen flere burde vært fyrt av for å skremme konkurrentene?

Les også: Opel Adam er fremtidens småbil

Hva slags bil snakker vi om?

Femdørs kombi i kompaktklassen og litt større enn bilen som erstattes. Forgjenger Corolla var ved flere anledninger bestselger i Norge. Auris oppnådde aldri noen pallplass. Stasjonsvogn kommer til sommeren. Den kan bli et viktig våpen for Toyota.

Les også: Her vinner bilkjøperen

Hvordan er den å kjøre?

Her må svaret deles i tre: Den store dieselmotoren med 124 hk effekt yter Auris mest rettferdighet og gjør bilen klart morsomst å ratte. Bensinmotorene med manuelt gir fungerer også bra, i motsetning til hybridvarianten (identisk med Prius) som er masete på grunn av den trinnløse giringen og slett ikke byr på forventet kjøreglede. Trist siden hybriden framstår som Toyotas miljøfyrtårn.

Les også: Dette er en testvinner

Hva er under panseret?

To kjente dieselmotorer (1,4 l/90 hk og 2,0 l/124 hk), to helt vanlige bensinmotorer (1,3 l/99 hk og 1,6 l/132 hk) og den tidligere omtalte hybridpakken som er identisk med den som brukes i Prius, det vil si 136 hk samlet effekt og klassens laveste utslipp av alle typer skadelige gasser (nær 0 NOx og 87 g/km CO2).

Les også: Lader opp med hybrid

Hva gjør den spesiell?

Hybridpakken og det lave utslippet. Kun et fåtall av konkurrentene tilbyr så langt noe lignende, og strengt tatt er de neppe konkurrenter til Auris på grunn av vesentlig høyere pris.

Toyotas godt innarbeidede kvalitet og deres forholdsvis sømløse kundebehandling trekker i klar positiv retning.

Hva er bilens svakheter?

Mangel på det siste innen sikkerhet, som kantlinjevarsling, automatbremsing for hindringer i veien, lesing av trafikkskilt, blindsonevarsling. Alt dette har Toyota i sine rikholdige hyller, men de velger heller å satse alle kortene på hybridløsningen – og venter med resten til EuroNCAP tvinger gjennom høyere sikkerhet. Vi tror dette er feil strategi i Europa.

Hybridvarianten kan ikke trekke tilhenger, og innvendig har Toyota mange skritt å gå før det lukter premium bilopplevelse av Auris.

Hvem passer den for?

Alle som trenger en kompaktbil, men som er mer opptatt av Toyotas sterke merkevare og kundebehandlingen enn selve bilen.

Hva koster den?

Fra 208.000 kroner, som egentlig er rasende rimelig og godt under VW Golf. Med hybrid motorløsning og nødvendig utstyr passerer prisen 250.000 kroner. Fortsatt mener vi julenissen er snill.

Konkurrenter?

Alle kompaktene, men først og fremst de asiatiske. Toyotas mål er å selge 4700 Auris i Norge neste år og gjøre bilen til en av bestselgerne. Det klarer det nok – på grunn av merkevarens styrke.

Når til Norge?

De første bilene kommer i januar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere