RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Etter tre dager i Andesfjellene nådde Anders Halvorsen og de andre Machu Picchu.

Drømmen om Machu Picchu

Lokalavisen-journalist Anders Halvorsen er på langtur. Sammen med to kamerater skal 25-åringen besøke Asia, Sør- og Nord-Amerika. I Peru besøkte trioen inkaindianernes store stolthet Machu Picchu.

Machu Picchu blir regnet som ett av de moderne underverkene, og står på UNESCOs liste over verdensarven. Byen, som ligger 2200 moh., ble ikke gjenoppdaget før i 1911 av den amerikanske oppdageren Hiram Bingham. Da hadde den ligget øde og forlatt i nesten 500 år.

I fire dager skulle vi gå i Andesfjellene og bli kjent med inkaindianernes kultur og gå i deres fotspor. Turen skulle til slutt ende opp i Machu Picchu, som regnes som selve symbolet på inkakulturen.

Tøff fjelltur

Da vi kom til Peru hadde vi vært ute på tur i halvannen måned. Med mange opplevelser og inntrykk i sekken var vi nå framme ved turens høydepunkt.

Det var dette vi hadde drømt om i lang tid.

Vi startet i Cusco, som både var hovedstaden og det kulturelle og religiøse sentrum i inkariket.

Deretter tok vi buss med både guide og kokk til en liten fjellandsby som het Lares. Derfra gikk turen innover i Andesfjellene.

Jon André, jeg og vår venn Knut Helge Fjeldstad, som vi møtte under oppholdet i Ecuador, var klare for eventyr. Men vi hadde lite erfaring fra fjellet og vi fikk det tøffere en forventet.

Regn, vind, to netter i telt og vandring opp på 4 500 meters høyde var en påkjenning. Men det var likevel gøy. Vi var jo på vei til selveste Machu Picchu.

Etter å ha vært ute og gått i flere timer fra tidlig om morgenen de to dagene, var det godt å komme fram til basecampen, som kokken hadde rigget opp.

Telt, varme og uendelig god mat var det som ventet på oss etter de to dagsmarsjene.

Severdighet

Machu Picchu ruver over Urubambadalen i Andesfjellene og beliggenheten var nok meget viktig da inkaene bestemte hvor byen skulle ligge.

Perlen ble grunnlagt midt på 1400-tallet, og den var ingen vanlig by, men mer en severdighet og et tilholdssted for inkarikets øvre klasser.

Omkring 750 mennesker befant seg der på det meste.

Inkariket eksisterte mellom år 1100 og 1533 og det strakte seg fra Peru og Ecuador og ned til de nordligste delene av Chile og Argentina.

Rømte fra spanjolene

Inkaindianerne og ble regnet som Amerikas romere.

Skriftspråk var ikke-eksisterende, og vi kjenner dem derfor bare gjennom historiene til de spanske erobrerne, som inntok riket i 1532.

Machu Picchu var bebodd helt fram til spanjolene kom. Inkaene ville redde underverket, og valgte derfor å rømme byen.

Spanjolene med Francisco Pizarro i spissen fant aldri Machu Picchu.

Et vakkert syn

Etter tre dager i Andesfjellene var vi endelig framme ved målet Machu Picchu. Det som møtte oss kan ikke beskrives med ord det må oppleves.

Machu Picchu ligger eventyrlig til, omringet av en grønn, vakker og dyp dal. Og når du står i Machu Picchu titter du ned på skyene.

Det vakreste var kanskje soloppgangen. Den tar pusten fra de fleste.

Fornøyde

Vi tilbrakte en hel dag i byen. Etter kraftanstrengelsen i Andesfjellene var vi slitne, men det var rart hvordan vi klarte å hente fram energi da vi nådde målet. En guide fulgte oss rundt i byen, og han fortalte oss historiene om mesterverket.

Etter én dag i Machu Picchu og tre dager i fjellet tok vi toget tilbake til Cuzco. Vi var fornøyde og vi lot inntrykkene synke inn.

Følg Anders og Jon André på tur på noblad.no!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.