RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik så hjulbåten Sara ut da hun seilte med finkledde gjester om bord og Thomas Heftye på «kommandobroa». I år er det 100 år siden den muskeldrevne hjulbåten ble senket i Nøklevann. Foto: Privat
Slik så hjulbåten Sara ut da hun seilte med finkledde gjester om bord og Thomas Heftye på «kommandobroa». I år er det 100 år siden den muskeldrevne hjulbåten ble senket i Nøklevann. Foto: Privat

Drømmen om Sara

For 100 år siden seilte hjulbåten Sara med festkledde mennesker på Nøklevann. Nå drømmer Arne Egil Sagen om å se en kopi av den motorløse båten duppende på skogsvannet.

NØKLEVANN: Hjulbåten Sara var eid av konsul Thomas Heftye. Han hadde tre båter på Nøklevann. Robåtene Marie og Dragen og Sara, som trolig ble sjøsatt i 1860. Båtene lå i nordenden av vannet, i tilknytning til jaktslottet Sarabråten. Der hadde han eget tjenerskap og inviterte eliten til store middager.

Muskeldrevet

Når Heftye hadde gjester fra inn- og utland, visste han å gjøre krus på de tilreisende.

– HjulbåtenHjulbåten var muskeldrevet. Det var plass til ca. 20 personer i båten. Ut ifra hva vi kan se på bildene, kan båten ha vært ca. syv meter lang. Båten ble brukt til rundturer på Nøklevann for gjestene til Heftye. Etter de stemningsfulle båtturene var det middag på Sarabråten som ventet. På bilder kan vi se damer med lange kjoler og parasoller og menn med sløyfer, forteller Arne Egil Sagen.

LES OGSÅ: FRILUFTSETATEN ER POSITIVE

Senket båten

Sammen med en arbeidsgruppe har han begynt å se på muligheten om å få en lignende hjulbåt på det populære vannet i Østmarka. Den originale Sara ligger nemlig på bunnen av Nøklevann.

– Da Nøklevann skulle brukes til drikkevannskilde for Oslo i 1910, fikk Heftye jr. beskjed om at båttrafikken på vannet måtte opphøre. Kommunen tilbød ham 50 kroner for båten. Det gjorde ham så sint at han senket like godt båten. Vi har hatt dykkere nede flere ganger for å finne spor av Sara, men bunnforholdene er så dårlige at arbeidet er vanskelig. Mudderet virvles opp med en gang, så det er vanskelig å se noe som helst. Trolig ligger hjulbåten langt ned. Men på ekkoloddet kan man se skygger av noe.

Trenger skroget

Arbeidsgruppen består av Johan Ellingsen, leder av kulturutvalget i Østmarkas venner, Knut Helge Midtbø, leder av Østensjø Historielag, Even Saugstad, vert på Sandbakken, forfatter og Østmarka entusiast, Torbjørn Ouren, initiativtager til Nøklevann Ro- og Padleklubb og Arne Egil Sagen, som er kulturinteressert østmarkavenn. Han var også med på å starte Nøklevann Ro- og Padleklubb. De har lagt bort ideen om å få Sara opp fra bunnen av Nøklevann. Men de har ikke gitt opp håpet om å se en hjulbåt på Nøklevann igjen. De ønsker å rekonstruere Sara.

– Ingen av oss har jo sett båten i virkeligheten, og vi har ikke funnet tegninger, men vi har mange bilder og tror vi kan klare å få til en kopi så autentisk som mulig. Vi vet at skroget var i tre og muligens noen metallplater. Skovlene var også trolig i metall. Det var også en pipe på Sara, men muligens var det bare staffasje. Det var jo ingen motor om bord. Om vi får tak i et skrog, kan vi bygge opp overbygget, sier han ivrig.

Det har ikke lykkes prosjektgruppa å finne ut hvor Sara ble bygget.

Bildene de har fått se på er blant annet fra en svært troverdig kilde. Christine Heftye (82), som er oldebarn av konsul Thomas Heftye, har åpnet hjemmet sitt og latt dem bla gjennom familiealbumene.

– Hun har vært en meget velvillig bidragsyter til å belyse situasjon rundt byggingen og driften av Sarabråten og hjulbåten Sara.

I klubbens ånd

I 1983 ble Nøklevann avviklet som drikkevannskilde. Etter det har det vært lov med båttrafikk på vannet, men den kan ikke være motordrevet. Den første båten ro- og padleklubben sjøsatte på Nøklevann fikk navnet Sara, og flere Saraer fulgte.

– En muskeldrevet hjulbåt er helt i ånden til klubben. Vi har allerede vært i kontakt med Friluftsetaten, som har ønsket oss lykke til med prosjektet, forteller han.

Arbeidsgruppen ser blant annet på om det er mulig å ha Sara-kopien til kai i sørenden av Nøklevann, der det står rester fra det gamle vannverket.

– Vi tror absolutt dette kan bli en realitet å få laget båten. Sara-kopien burde jo egentlig vært på vannet i år, siden det er akkurat 100 år siden hun ble senket, men det får vi nok ikke til. Vi må skaffe litt penger til forprosjektet, for vi aner ikke hvor mye dette vil koste. Om noen har noe å bidra med, enten det er informasjon om Sara eller de ønsker å støtte prosjektet er det bare å ta kontakt med meg på tlf.: 957 34 344, sier Sagen.

Passende anledninger

– Hva skal hjulbåten brukes til?

– Vi ser ikke for oss passasjertrafikk mot betaling, eller at den skal være tilgjengelig for alle og enhver. Foreløpig tenker vi at den kan brukes i passende anledninger, som for eksempel ved feiringen av bydelsdagene i Kulturbydel Østensjø og Østmarkas dag. Og så har vi jo Sarabråten-spillet. Det hadde vært morsomt å kunne ha den med der, sier han drømmende og speider ut over det blanke vannspeilet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere