RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KUL JUL: Skogen av alternative juletrær tetner til. Her er et par plastminiatyrer fra Åhlens/Muji til 75 kroner
KUL JUL: Skogen av alternative juletrær tetner til. Her er et par plastminiatyrer fra Åhlens/Muji til 75 kroner

Du grønne glitrende tre, adjøss!

Smak og behag utfordrer norske juletradisjoner.

Skogen av alternativ julepynt tetner til. Mulighetene blir desto flere for deg som vil unngå innhogg i naturen, enten det er av praktiske, moralske eller estetiske grunner. Spesielt det siste er tungt til stede i 2007, ifølge interiørbransjehold.
Før var det jul med stor J. Nå henter vi inspirasjon fra mange steder som vi putter inn i høytida. Folk er opptatt av design, opptatt av at ting skal matche, sier Aina Aakvik, butikksjef i den landsdekkende Hemtex-kjeden. Der i gården handler det mye om fargekombinasjonen sort og sølv i år, og det i de fleste størrelser.
Dette er også veldig alternativt, og har solgt veldig bra, fortsetter Aakvik med et godt grep om miniatyrvarianten Grantre med filt.

Kunststykke

Gunn-Helen Øye, sosialantropolog tilknyttet Prognosesenteret, bekrefter at norske julevaner er i endring.
Et moderne, minimalistisk hjem vil ikke ha rødt og grønt, sier hun, før hun legger an en mer akademisk tone.
Det å være kreativ er veldig synlig i dag. Det går på bekostning av de etablerte tradisjonene. Vi lar smaken vinne over ønsket om å ivareta disse.

Trendnisser

Øye mener husholdninger drevet av enslige, homofile eller vennepar leder an, idet de bevisst ønsker å skape kontrast til den typiske feiringen.
Det smitter over fra motebildet. Boligen din blir ditt eget kunststykke, sier Øye.
Plast seiler opp som en viktig ingrediens i så måte. Interesseorganisasjonen Norsk Pyntegrønt Forsøksring holder likevel en knapp på furua.
Foreløpig ser vi at det er begrenset etterspørsel etter plastjuletrær i Skandinavia som sådan. Naturtre står fortsatt sterkt, mener daglig leder Steinar Haugse, som sammenligner med England, hvor kunstmaterialer har over 50 prosent av markedet.

Våre to trendnisser er mest opptatt av å skue framover. Aina Aakvik tror særlig barnefamilier vil forsvare den klassiske løsningen, enda selve treet neppe konkurrerer med det som ligger ved foten av det. Gunn-Helen Øye spør seg i siste instans om hvorvidt det spøker for jula som vi kjenner den.
To tidstypiske "snakkiser" er miljø og fedme. Hvilke konsekvenser vil for eksempel det få for feiringen vår?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere