RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dyrere og bedre

Sommeren er slett ikke slutt. Derfor har vi testet to høyaktuelle kabrioleter, nye VW Eos mot markedsleder Peugeot 307. Det endte med tysk seier.

Deilige høstdager tar seg bedre ut med taket nede. Dessuten er det ikke lenge til en ny vår og lange sommerdager. I moderne kabrioleter a la VW Eos og Peugeot 307 er det heller ingen grunn til å bekymre seg for regn, snø og kulde. Det foldbare ståltaket isolerer kulden effektivt ute og gjør kupéen like lun som i enhver personbil eller stasjonsvogn.

Peugeot 307 er for tiden markedets mest solgte kupékabriolet, mens Volkswagen Eos entret arenaen i sommer. Etter vår mening har Eos best kjøreegenskaper, men er også den klart dyreste. Likevel synes vi den er verdt de ekstra kronene.

Når solen skinner er det deilig å kjøre kabriolet. I hvert fall så lenge du ikke må kjøre igjennom en lengre tunnel, og det er ganske vanskelig i vårt fjellrike land. Motorveien er heller ikke rette element for åpne biler, for når farten øker rusker vinden i håret og gjør det nærmest ulevelig i baksetet. Det hjelper å ta opp sidevinduene, og så kan du selvfølgelig kjøpe vindskjerm til et par tusen kroner. Skjermen utelukker dessverre baksetepassasjer.

Volkswagen Eos

Å oppkalle bilen etter en gresk gudinne er modig. Gudinnen Eos hersket over soloppgangen, stjernene og vinden. Sånn sett så er det ikke så galt å kalle en kabriolet for akkurat det.

Det som skiller Volkswagen Eos fra alle andre kupékabrioleter er at den faktisk har tre takløsninger. Du kan kjøre den som kupé, som kabriolet, og som kupé med soltak. Eos har også svært gode kjøreegenskaper. Den er stivere i karosseriet og derfor mer presis i styringen. Ryggesensorer bak er standard og gjør parkeringsjobben uendelig mye lettere når den høye hekken skal inn i en smal parkeringslomme.

Størst motor gjør Eos til den raskeste i denne testen. Men stor motor slår desto dårligere ut på innkjøpsprisen, som for mange er en avgjørende faktor ved kjøp av bil.

Billigste Eos koster 338.880 kroner. Da får du en 1,6 liters motor som yter 115 hk. Testbilen vår med 2,0 liter/150 hk hadde nok krefter, men gjør ikke en nærmere 1,5 tonn tung bil til noen racerbil. Og du må ut med over 400.000 kroner. I tillegg kommer nærmest nødvendig skinninteriør.

Peugeot 307 CC

Bestselgerkabrioleten fra Peugeot fikk nylig en ansiktsløfting. Og sammenliknet med Eos sitt litt trauste utseende har Peugeoten dristigere linjer. Men utseendet er ikke alt, og det merkes at bilen i all hovedsak er noe eldre enn Eos.

Har du imidlertid lyst på en kabriolet, og ikke søker spesifikk merkelykke, vil 307 CC være å foretrekke på grunn av lavere pris. Men husk at 115 hk ikke akkurat gjør den 1450 kilo tunge bilen til noen racer. Den var likevel ikke mindre komfortabel enn Eos, som i grunnpris koster rundt 21.000 kroner mer enn 307 CC. Selv om JBL-stereoanlegget i ekstrautstyrspakken gir grom lyd, og skinnseter er et must, ville vi heller satset utstyrspengene på mer motor. Med 2,0/140 hestekrefter koster 307 CC fra 367.000 kroner.





(Undersak)

Fordeler og ulemper

Fordelen med en kupekabriolet gjør det mulig med en bil å faktisk eie to; kabriolet når man bil ha det og kupé resten av tiden. Sånn sett er det rimeligere å ha en bil enn to.

Men ut over det å kjenne solstrålene varme pannen, at vinden stryker deg med hårene og oppmerksomheten du får, står ulempene i kø.

Den første er vekten. Fordi kabrioleter skal kjørre godt og være kollisjonssikre må understellet stives opp på en slik at det alene kan ta imot påkjenningene ved en kollisjon. Det påvirker i neste omgang prisen.

Det andre er bagasjeromsplassen. Kjører du takløs vil det være svært begrenset hva du har av bagasjeromplass.

Ulempene til tross man skal ikke undervurdere nordmenns behov for frisk luft.

Vår mening om testbilene:

VW Peugeot

EOS 307 CC

Bak rattet: 8 7

Plass: 8 7

Bagasje: 7 8

Komfort: 9 9

Kjøreegenskaper: 8 6

Ytelser og forbruk: 7 7

Sikkerhet: 9 9

Miljø: 8 8

Kjøp og i bruk: 9 8

Som brukt: 10 10

Sum (100) 83 79

Testbilene i tall:

VW Peugeot

EOS 307

Pris billigste: 338.880 (115 hk) 317.900 (110 hk)

Pris testet bil: 420.730 (150 hk) 346.000 (110 hk)

Lengde: 4,41 m 4,36 m

Bagasjerom (VDA): 380/205 350/204

Motor (volum/effekt): 2,0/150 hk 1,6/110 hk

Drakraftt Nm/o/min: 200/3500 147/4000

Forbruk (EU/test): 0,84 l/mil 0,76 l/mil

CO2-utslipp (EU): 204 g/km 178 g/km

0 100 km/t: 9,8 sek 13,5 sek

Toppfart: 210 km 191 km/t

Antiskrens: Ja Ja

Kollisjonsputer: 4 stk 4 stk

Klimaanlegg: Ja Ja

Garanti: 3 år 3 år

EuroNCAP: Ikke testet 4 (av fem) i 2003

Data: OFV/produsentene. Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere