RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Daglik leder, Dany Narten, peker på frostvæskebeholderen, mens teknisk sjef, Narve Vannum, er opptatt av batteriet. Foto: Vidar Bakken
Daglik leder, Dany Narten, peker på frostvæskebeholderen, mens teknisk sjef, Narve Vannum, er opptatt av batteriet. Foto: Vidar Bakken

Eksperthjelp til stivfrosne biler

På rekke og rad står de der. Hvite og stivfrosne venter de på profesjonell hjelp. Her kan også du få råd til hvordan du tar vare på bilen i sprengkulda.

OSLO: Antallet biler inne, foran og bak lokalene til Røa Autoco vitner om stor aktivitet.

- Det er nok å gjøre i disse dager, fastslår daglig leder, Dany Narten.

Utenfor forsøker mekaniker Marius Elvegård og teknisk sjef Narve Vannum å få opp panseret på en bil.

– Det nytter ikke. Vaieren er frosset fast, sier Vannum.

– Vi får trille den inn for tining, sier Elvegård.

Stor slitasje med kaldstart

Inne i hallen står bilbatterier på rekke og rad til lading.

– Dette er hovedproblemet, bilbatterier som går tomme for strøm. Under disse kalde forholdene er det viktig å gjøre de riktige tingene med bilen, sier Narten.

– Jo kaldere det blir, jo større blir belastningen på motoren. Kaldstart på en motor i denne kulda, ned mot 20 grader, representerer stor slitasje på motoren, opplyser Vannum.

LES OGSÅ: Sprengkulde gir elendig osloluft

Slå av det elektriske

Biler med for eksempel oppvarmede ruter og seter tapper batteriet i denne kulden.

– Kjører du hele tiden med for eksempel den elektriske bakruten slått på, så tar denne omtrent like mye strøm som dynamoen lader. Slå denne av med en gang du har sikt bakover. Skrap heller ruten så ren som mulig, i stedet for å vente på at ruten skal gjøre hele jobben. Når du starter bilen i denne kulden, slå først av alt det elektriske i bilen og sett lysene på parklys. Dermed sparer du batteriet og får en lettere start, sier Vannum.

LES MER OM BIL HER!

Ikke småturer

– Du bør også unngå å kjøre småturer til for eksempel butikken i denne kulden. Batteriet rekker ikke å lade seg opp. Generelt vil jeg si at man bør bruke bilen minst mulig nå, men må man så må man. Etter en del småkjøring vil jeg anbefale at bilen blir kjørt 25 til 30 minutter en gang iblant. Det er ikke bra miljømessig, men er nødvendig for å friske opp batteriet, sier Narten.

Frostvæske og olje

Begge understreker at primærvedlikehold og service forebygger mange av problemene.

– Det er mange som slurver med jevnlig service som er strengt nødvendig med norske forhold. Vi får inn biler som nesten er tom for frostvæske eller har for gammel frostvæske, som har mistet effekten. I verste fall kan motoren gå varm uten sirkulasjon og bli ødelagt. Sjekk frostvæsken hvis det er lenge siden forrige service, sier Narten.

– Uten normalt vedlikehold og service ser vi også at flere kjører rundt med for gammel olje. I slik olje oppstår kondens. Utluftkanalene for oljedamp kan bli tette og dermed oppstår oljelekkasje. Noen kjører også med olje som er for tyktflytende og som belaster motor og batteri ekstra mye. Under disse forholdene må bilen ha riktig olje. Dieselbiler bør dessuten være påpasselig med oljeskift. Med 15 til 20 minusgrader i bunnpanna blir det koksdannelse i oljen. Koksen legger seg etter hvert i forkant av partikkelfilteret og tetter dette, advarer Vannum.

Måtte klatre over setet

Gutta har en rekke råd å komme med.

– Unngå for all del å vaske bilen i denne kulden, om du ikke har en oppvarmet garasje å tørke den i. Man bør riktignok vaske eller bruke dekkrens på dekkene jevnlig for å opprettholde gripeevnen. Uansett, ha låsolje i alle låser og tørk av lister. Alle bør silikonbehandle dør- og bagasjelister for å hindre fastfrysing. I dag har vi en bil inne til tining, hvor sjåføren bare fikk opp den ene døren og måtte klatre over setet for å nå førersetet, sier Narten.

Håndbrekk og spylevæske

– Til slutt, ikke la bilen bli stående lenge i kulda med håndbrekket på. I verste fall kan bremseklosser eller bremsesko fryse fast, sier Vannum, som også anbefaler å sjekke vindusspylervæsken.

– Har du kjøpt billig spylevæske som kun tåler rundt fem minusgrader, kan du få alvorlige problemer når denne fryser. Resultatet kan bli sprukne slanger eller ødelagt spylepumpe.

LES MER OM BIL HER!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere