RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

El fantastico!

Representanter for Kr.f. uttrykte stor begeistring når de var på omvisning på el-bilfabrikk på Økern. Mangel på forbedringstiltak var det heller ikke.

Økern: Se for deg følgende; Du har øynene igjen, det summer svakt i den rene klare luften og du føler at du sitter på en blomstereng der biene jakter på velduftende blomster. I det du åpner øynene innser du at du sitter midt i Sinsen-krysset i rushtiden. Urealistisk? Ja. Men en ønskedrøm for miljøforkjemperne, som i mange år har jobbet for å få el-bilene inn i norske garasjer. I Groruddalen, nærmere bestemt på Økern ligger Norges eneste produserende elbil-fabrikk, der drømmen om et bedre miljø blir mer realistisk.
- Vår oppgave er å lage verdens beste bybil, vi kan ikke gjøre alt det andre, sier daglig leder Hans Håvard Kvisle når representanter for Kr.f. var på omvisning på fabrikken. Det var i utgangspunktet Magne Storebø, som selv er aktiv i politikken, og lang og tro kunde av elbilen som hadde tatt initiativet til omvisningen fordi han ønsket et samarbeid om politiske løsninger for å bedre tilrettelegge for bruk av elbil i Oslo.

Urban myte?

For elbilen er en bybil. Skal du på hytta duger den ikke, den må lades lenge før du kan sette deg på terrassen med en kald en i hånda. Så hvorfor skal man egentlig skaffe seg en bil, som kun kan brukes i et bymiljø der det allerede er godt utbygget kollektivtrafikk?
- Det er en ideel bil for småbarnsfamilier. Det er god plass til en voksen og to barn, og den er ideel for de korte strekningene til barnehagen, butikken eller trening, sier Kvisle, som selvsagt har sin egen utgave av den lille bilen.
- Her om dagen var det arbeid i kollektivfeltet, og jeg ble nødt til å sitte i den vanlige bilkøen hjem fra jobb, og da tenkte jeg hvordan i alle dager klarer folk å leve med dette hver dag, sier han, og legger vekt på fordelene ved å kjøre elektrisk. I tillegg til lovlig kjøring i kollektivfeltet, er det gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, ingen bompengeavgift og ikke minst du kan parkere der andre ikke får plass. Og det er politisk enighet om at elbil er et positivt innslag i bybildet. Likevel er det et presserende behov som i følge både kunde og forhandler fortsatt mangler nemlig ladestasjoner.
- Vi ønsker flere dedikerte parkeringsplasser til elbiler og til det trenger vi politikernes hjelp. Vi må ha et system som fungerer, sa daglig leder Kvisle, og strakte med det armen ut til de oppmøtte politikere.
Og det manglet ikke på innspill. Både lokale og sentrale Oslo-Kr.f'ere var enig i at lademulighetene må økes, både ved kommunale og private parkeringsplasser dersom elbilen skal bli noe mer enn en urban myte.

Oppmerksomhet

En ting er i alle fall sikkert. Du vekker oppmerksomhet i en elbil. De er bittesmå og kommer i all verdens farger og design. Det er nemlig slik at du selv kan velge hvordan akkurat din bil skal se ut. Hva med en knallgrønn bil med blomster, eller som bystyrerepresentant Ann Katrin Tornås (Kr.F.) ønsket, en bil som matcher hennes dalmatiner Mira? Fristende? Joda. Men før bilen blir allemannseie bør nok brukervennlighet legges på samme nivå som miljøgevinsten. Og det ultimate forslaget for signaleffekt fra Kr.f.? La ordførerens tjenestebil bli en mørkeblå elbil med gullkanter.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere