RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NYTTIG VEIVISER: Tredjeklassingene har laget nettsiden de selv savnet da de skulle velge videregående skole. F.v: Jacob R. Hamory, Sondre Hoffsbakken, Jo Suul, Mathilde Formo og Elise Schultz. Sebastian Rojas Sanhueza og daglig leder Ida Oleivsgard var ikke tilstede.
NYTTIG VEIVISER: Tredjeklassingene har laget nettsiden de selv savnet da de skulle velge videregående skole. F.v: Jacob R. Hamory, Sondre Hoffsbakken, Jo Suul, Mathilde Formo og Elise Schultz. Sebastian Rojas Sanhueza og daglig leder Ida Oleivsgard var ikke tilstede. Foto: Foto: Cathrine Brynildsen

Elever viser vei til riktig skole

1. februar gikk startskuddet for innsøkning til videregående skole. På Foss har en ungdomsbedrift laget nettsiden med skoleinformasjon du ikke finner andre steder.

GRÜNERLØKKA: – Skolenes egne sider sier mye om studieprogrammene og skolens historie og spesialiteter, men valget av skole handler om så mye mer.

Jacob Hamory løfter skjermen på laptopen og viser frem osloelevers nye hjelpende hånd. Ungdomsbedriften Alt Om Osloskolen står bak nettsiden aoos.no, som gir rådville elever svar på alt studieveiledere ikke vet noe om.

– Mange foreldre tror at man utelukkende velger skole etter studielinjer. Det er feil. Miljøet ved skolen er dessuten avgjørende for om man står løpet ut, sier Hamory.

Derfor inneholder nettsiden inngående informasjon om beliggenhet, omgivelser og fasiliteter.

Les også: – Ingen forteller deg at du bør gjøre det du har lyst til

Lytt til erfarne fjellfolk

– Jeg skulle ønske en slik side hadde eksistert da jeg skulle velge, sier bedriftskollega Elise Schultz.

Hun savnet innspill fra elever som allerede gikk på de mange skolene hun kunne velge mellom.

Derfor har aoos.no gjort intervjuer med en elev fra hver studieretning ved hver skole. Her spør de om elevenes forventninger, skolens sterke og svake sider, læringsmiljø og fysisk miljø, og mye mer.

Vil stå på egne ben

Nettsiden er inne i sitt andre driftsår, og samarbeider blant annet med rådgivningstjenesten Unginfo. De to tjenestene henviser til hverandre, og slik får aoos.no klikk og reklameinntekter. Ennå går de bare i null, men interessen er økende, og med den etter hvert annonseinntektene.

– Vi har hatt 400 klikk bare den siste måneden, smiler Hamory stolt.

Daglig leder i Unginfo, Nina Plah, er glad for å kunne samarbeide med ungdommene.

– Vi får ofte spørsmål om skolevalg som vi ikke kan svare på. Nå som denne nettsiden er oppe, er det fint å kunne henvise folk dit, sier hun.

Les også: Victoria er fornøyd med Oslos dyreste skole

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere