RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Halvparten har hatt ubehagelige opplevelser i taxi, viser en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet.
Halvparten har hatt ubehagelige opplevelser i taxi, viser en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet. Foto: Rex/caiaimage

Én av fire jenter har vært utrygge i taxi

Sist oppdatert:
Fem prosent har blitt truet, trakassert, utskjelt eller fysisk tilnærmet i en taxi. Andelen i Oslo er dobbelt så høy.

OSLO: Det er Forbrukerrådet som har gjennomført spørreundersøkelsen.

I spørreundersøkelsen svarer over halvparten av de spurte taxikundene at de har hatt én eller flere negative opplevelser med en taxisjåfør. I Oslo har så mange som sju av ti opplevd problemer med sjåføren.

- Det vanligste er at sjåføren har problemer med å finne veien. Forbrukere opplever også språkproblemer eller å være uenige med sjåføren om pris. Noen opplever likevel langt mer alvorlige forhold, og det er grunn til uro når folk føler seg utrygge, uttaler forbrukerdirektør Randi Flesland.

To av ti svarer at de én eller flere ganger har følt seg utrygge når de tar taxi.

Les også: - Min datter sier hun ble voldtatt av en taxisjåfør

I Oslo er én av ti taxikunder blitt utsatt for trakassering, utskjelling, fysiske tilnærminger eller trusler. 

– Det gjelder svært få personer, men disse personene har opplevd hendelser av en svært alvorlig karakter. Det er rystende at slikt i det hele tatt kan skje i en taxi, sier Flesland.

Nettavisen mener: Sikkerheten for passasjerer er for dårlig

Kunder må få en ansvarlig motpart

Nå er tiden overmoden for en endring, mener forbrukerdirektøren.

- Markedet må organiseres på nytt, og målet må være at forbrukerne får et trygt tilbud som også er riktig priset. Forbrukerrådet mener den beste løsningen er å gi tillatelse til å kjøre taxi til selskaper av en viss størrelse, ikke til enkeltpersoner som i dag, sier Flesland.

Randi Flesland.

Hun mener det vil gjøre at kunder får en ansvarlig motpart og reelle klagemuligheter, men det vil også sikre sjåfører ryddige og profesjonelle ansettelsesforhold.

Les også: Taxi-juksere putter momsen rett i lomma

– Selskaper får mulighet til å styre effektivt og rasjonelt. Vi ønsker ikke dagens sentraler bort. Med løsningen Forbrukerrådet skisserer, vil de i stedet få mer reell makt som ansvarlige selskaper, sier Flesland.

Ber om endringer

Næringen fortviler. Norges Taxiforbund har flere ganger fremmet forslag for å oppnå bedre kontroll med hvem som får kjøre drosje.

De ønsker:

  • Strengere kontroll med kjøresedler, og at dette legges inn som kode på førerkortet.
  • Økt styringsrett for sentralene, slik at de kan velge de beste og utestenge uønskede personer.
  • Offentlig kontroll med løyveeksamen
  • Videokameraer i drosjene for å øke sikkerheten.


- Næringen trenger mer kontroll, ikke mindre, har leder for Norges Taxiforbund, Knut Thomassen, tidligere uttalt.

Norges Taxiforbund ønsker styringsrett over sjåførene tilknyttet sentralene, kameraovervåkning i bilene og kjøresedler som en del av førerkortet.

I dag er de offentlige løyvereguleringene til hinder for at sentralene kan sette de kravene til kvalitet og innhold i produktet som de skulle ønske, til forbrukerne beste. Derfor har forbundet bedt departementet gi sentralene økt styringsrett, slik at de kan utelukke useriøse sjåfører, skriver forbundet på egne nettsider.

Vil endre næringen

Byrådet i Oslo ber også om muligheten til å omorganisere drosjenæringen. For en stund tilbake skrev byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel til departementet for å be om at det legges til rette for en omorganisering av hele drosjenæringen i de store byene.

Byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V), pekte blant annet på å tildele drosjeløyver direkte til sentraler og dermed en organisering uten dagens løyvehavere.

I tillegg ønsker byråden et nytt yrkestransportregelverk som inneholder skjerpende krav til løyvemyndighet, lovbestemte krav til drosjesentralene og unntak fra taushetsplikt ved kontrollinstansene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere