RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Toyota har lempet teknikken fra Prius over i Auris. Bensinmotoren, elmotoren og den trinnløse girkassen (CVT) er identisk, likeså batteripakken og måten å generere energi på. Girspaken er også fra Prius.
Toyota har lempet teknikken fra Prius over i Auris. Bensinmotoren, elmotoren og den trinnløse girkassen (CVT) er identisk, likeså batteripakken og måten å generere energi på. Girspaken er også fra Prius.

En hybrid for folk flest

Toyota Auris Hybrid ser ut som en helt vanlig kompaktbil. Men under panseret er den helt uvanlig– og så langt blant de mest miljøvennlige.

Det begynte med Prius for rundt 10 år siden. Men de fleste syntes bilen var så spesiell at det ikke hjalp at den var aldri så hybrid og miljøvennlig. Få kjøpte Prius.

Hjelp av klimakrisen

Så kom klimakrisen og plutselig var det trendy å kjøre Prius. For nå kunne jo alle se – selv på lang avstand – hvor miljøvennlig man kjørte. Prius-salget skjøt i været, og Toyota inntok på kort tid posisjonen som det miljøvennlige bilmerket.

Selv digre biler som Lexus RX 400h og LS 600h klarte Toyota å framstille som miljøvennlige på grunn av hybridløsningen.

Tilbake i skyggen sto Honda med sin hybride Civic. Ingen kunne jo se at den var spesielt miljøvennlig.

Men så er det kanskje slik at ikke alle liker å stikke seg fram. Derfor lover Toyota at de om ti år skal ha en eller annen form for elektrisk hjelpemotor i varianter av alle sine bilmodeller. Først ute er kompakte Auris.

Kopiert teknologi

Toyota har lempet teknikken fra Prius over i Auris. Bensinmotoren, elmotoren og den trinnløse girkassen (CVT) er identisk, likeså batteripakken og måten å generere energi på. Så egentlig snakker vi om en Prius forkledd som Auris.

Nykomlingen har mange av Prius sine egenskaper, ytelser, lave forbruk (0,38 liter/mil) og lave utslipp på beskjedne 89 gram CO2/km.

Men du kan knapt se at det utenpå. Toyota-emblemet på blå bunn i grillen og på bakluka, og et par små hybridmerker, er det eneste som avslører at denne bilen også har elektrisk motor på 80 hk ved siden av bensinmotoren.

Fullhybrid

I likhet med Prius er også Aurus Hybrid såkalt fullhybrid. Det betyr at bilen over korte strekninger kan kjøres helt elektrisk.

Føreren bestemmer når det skal skje, men når batteriene når et nedre definert strømnivå kobles bensinmotoren automatisk inn. Ellers er den nesten som en vanlig Auris.

Hyggelig startpris

Med startpris på 249.000 kroner går Auris Hybrid – som konkurrenten Honda Insight hybrid – rett inn i massemarkedet.

Lavere pris enn Prius skyldes rett og slett mindre utstyr. Den har eksempelvis ikke solcellepanel på taket, navigasjon eller precrash-teknologi.

– Prius er for folk som vil vise seg fram, som er opptatt av miljø og teknologi. Auris er for folk flest, sier informasjonssjef Espen Olsen.

To opplagte ulemper bør nevnes: I likhet med Prius kan heller ikke Auris Hybrid trekke tilhenger, og batteripakken stjeler verdifull pass i bagasjerommet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere