RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så glad var John Tibballls rett etter at BU-politikerne i bakgrunnen hadde vedtatt å gå inn for tostasjonsløsningen.
Så glad var John Tibballls rett etter at BU-politikerne i bakgrunnen hadde vedtatt å gå inn for tostasjonsløsningen.

Enighet om Bjørnsletta

Bydelsutvalget i Ullern bydel går enstemmig inn for en tostasjonsløsning på Kolsåsbanen.

BJØRNSLETTA: For to uker siden gikk flertallet i byutviklingskomiteen i Bydel Ullern inn for at Bjørnsletta og Lysakerelven stasjon ble opprettholdt på Kolsåsbanen.

Høyres representanter gikk da inn for Sporveienes forslag til løsning, hvor disse to ble slått sammen til en ny Bjørnsletta stasjon. I bydelsutvalget sist torsdag vedtok et enstemmig bydelsutvalg at det gikk inn for to stasjoner. Høyre hadde da fått ny informasjon i saken som endret partiets standpunkt. Det hører med til historien at Sporveiene også opprinnelig gikk inn for to stasjoner.

Vesentlig ulempe

En av talsmennene for tostasjonsløsningen blant beboerne i området, John Tibballs, redegjorde for fordelene med to stasjoner i "Åpen halvtime".

Han har tidligere i vår avis påpekt at løsningen med en stasjon vil være til vesentlig ulempe for beboere i området, men viktigste av alt: det vil bli færre brukere av kollektivtilbudet når man fjerner stasjonen fra dagens knutepunkt for kollektivtrafikken på Bjørnsletta.

Nye momenter

- Jeg er glad for vedtaket i bydelsutvalget og at det var enstemmig. Nå håper jeg rådhuset innser at de må styre de tekniske etatene i denne saken. Det har dessuten kommet nye momenter i stasjonssaken. I forbindelse med at Sporveiene trenger nye førere av vognsettene, oppgir Sporveiene nå at de nye vognsettene er på 108 meter.

- Tidligere har Sporveiene tatt utgangspunkt i de gamle settene med en lengde på 120 meter og at det ikke var mulig å tilrettelegge en så lang rett strekning på dagens Bjørnsletta stasjon. Det blir nå mulig med de nye vognsettene, som tilsier at Bjørnsletta nå kun trenger en utvidelse i lengderetningen på cirka ti meter, i stedet for nærmere 25 meter, sier Tibballs, som også er glad for at BUs medlemmer ser at Sporveienes forslag til løsning vil påføre beboerne i Sportsveien store ulemper.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere