RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

$BYLINE_ON$Erik og Kriss tror mange kan identifisere seg med sangene deres.$BYLINE_OFF$
$BYLINE_ON$Erik og Kriss tror mange kan identifisere seg med sangene deres.$BYLINE_OFF$ Foto: foto: live sandven slettebø

Erik og Kriss med Björn Rosenström på laget

Med historier om velkjente fenomener som ølbriller, forskjellen på jenter og gutter, forelskelse og datanerder har rappduoen Erik og Kriss nå kommet ut med sitt fjerde album, ”Back to Business”.

Frogner: – Låta ”Såre drømmer” er nok den mest personlige sangen på plata, og rører ved noe litt sårt. Den beskriver veien helt fra musikkskolen til dagen vi fikk platekontrakt. Husker jeg jobbet med telefonsalg for Blindeforbundet, og jobbet livet av meg for å få ting til å gå opp, forteller Kriss som i likhet med Erik nå er bosatt på Frogner.

Erik  Mortvedt og Kristoffer  Tømmerbakke, alias Erik og Kriss, er kanskje mest kjent for sine humoristiske tekster og lite selvhøytidlige holdning. Mens de to første albumene hadde fokus på hvordan folk fra utsiden kan oppfatte hjemkommunen Bærum, ser det ut som om guttene i sitt siste album beveger seg i en litt annen retning.

Den mest kjente låten er nok radiohitten ”Lighter”, som siden oktober har vært den andre mest spilte sangen på norsk radio.

–”Lighter” handler om følelsen når man plutselig ser en jente, for eksempel på et utested, og blir skikkelig betatt. Den handler rett og slett om det å treffe drømmedama, forteller de.

Samarbeid med Björn Rosenström

– Vi hadde skrevet halvparten av refrenget da vi skjønte at det var noe som manglet, og kontaktet Björn Rosenström, forteller de om sangen som beskriver vesentlige forskjeller på jenter og gutter, ”Gutter er gutter”.

Rosenström, som for mange kanskje er mest kjent for 90-tallssangen ”Pojkarna som brusar”, var i begynnelsen usikker på om han ville passe inn i musikkstilen til Erik og Kriss. Guttene er svært glade for at han likevel ville synge sitt eget vers og en del av refrenget i sangen.

– Det var litt morsomt å se en så etablert og flink artist var usikker på om han passet inn i sangen vår. Han mente vel klubbrapp ikke var helt hans kopp med te, men resultatet ble jo kult, legger Erik til.

En askepotthistorie

I`m fat I`m single, I`m ready to mingle, slik låter åpningsreplikken i sang nummer syv, ”Ølbriller”. Guttene forteller at de som mange andre har opplevd at en person forandrer utseende i takt med alkoholinntaket, og selvfølgelig er dette noe de måtte rappe om.

– Gjennom ”Ølbriller” forteller vi en slags askepotthistore om en jente som bare blir penere og penere utover kvelden, sier Erik.

Guttene legger til at det er slike historier som når ut til folk, nettopp fordi det er noe man selv kan identifisere seg med.

– Vi får ofte tilbakemeldinger på at vi beskriver virkeligheten godt, og fenomenet ølbriller er faktisk vitenskapelig bevisst, forteller Kriss.

Planene klare for kveldens korslag

For tiden er rappduoen fullt opptatt med å lede Team Erik og Kriss i Det store korslaget på TV 2. Guttene sier Bærums-koret har jobbet hardt, og at de har stor tro på at de vil komme videre i kveldens program.

De forteller om hektiske uker. Forrige uke måtte de gjøre om sangen til programmet midtveis i uken.

– Vi får vel bare kaste på litt pudder i trynet før sending og la det stå tell. Neida, det ligger mye øving og beinhard jobbing bak. Jeg tror det blir veldig bra i kveld, avslutter Kriss.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere