RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lese- og begrepstrening samt samarbeid med bedrift er to tiltak for å hindre elevfrafall på Stovner videregående skole. Etnisitet er ikke en faktor.
Lese- og begrepstrening samt samarbeid med bedrift er to tiltak for å hindre elevfrafall på Stovner videregående skole. Etnisitet er ikke en faktor. Foto: Arkivfoto: dittOslo.no

Etnisitet er ikke et tema på Stovner videregående

Tre av fire elever er minoritetsspråklige, men Stovner vgs. har ingen særskilte integreringstiltak. De legger heller om timeplanen for elever som sliter.

STOVNER: Det er integrering i elevrollen skolen først og fremst er opptatt av, kan rektor Roald Olsen fortelle.

Han tror Bjerke videregåendes ulovlige klasseinndeling på bakgrunn av etnisitet fikk feil fokus i mediene – noe som kan ha stigmatiserende konsekvenser i ettertid.

 
 


– Det er kjedelig å få oppslag på en slik sak, sier Olsen som kjenner kollegene på Bjerke som flinke og oppegående.

LES OGSÅ: Bjerke vgs: - Vi bøyer av for presset og endrer rutiner

Kunnskap

På Stovner er 74 prosent av elevmassen minoritetsspråklig. Olsen mener det bare reflekterer nærmiljøet. Utover det er ikke etnisitet noe tema.

– En elev er en elev. Hvordan vi skal få mest kunnskap, ferdigheter og holdninger inn i hodet på dem er det viktigste, sier stovnerrektoren.

Frafallsproblematikken som gjelder for videregående skole for øvrig er også en utfordring på Stovner.

Hvordan vi skal få mest kunnskap, ferdigheter og holdninger inn i hodet på dem er det viktigste

Det gjelder først og fremst på yrkesfag, der 25 prosent av elevene på bygg- og anleggslinja sluttet på skolen i vg1 i fjor. Hvis vi plusser på vg2 falt ytterligere 13 prosent fra sist skoleår.

På teknisk og industriell produksjon sluttet 15 prosent av elevene på vg1 i fjor, mot 10 prosent av helse- og sosialelevene.

Konsentrert løp

Tiltakene skolen gjør er som sagt å integrere ungdommene i elevrollen. Det vil si å jobbe med klassetilhørighet, gjennomføre mottakssamtaler og innføringsuker, samt sosialfaglige skoleturer.

– Vi jobber tett for at elevene skal klare fellesfagene, sier Olsen.

Matematikk og naturfag er særlig tøft for mange.

Der tilbyr skolen et komprimert løp, der eleven jobber mer konsentrert med ett fag fram halve semesteret og så ett fag neste halvdel.

– I stedet for å lese matematikk tre timer hver uke hele skoleåret, han man da seks timer matematikk i uka før jul og tilsvarende for naturfag etter jul, forklarer Olsen.

Lesing er det viktigste fundamentet for at elevene skal lykkes med å lære

Dette setter rektoren også inn ekstra lærere til så langt budsjettet holder.

Rektoren roser også skolen elevråd som er svært aktive og bidrar mye til at elevene skal få tilhørighet og trives.

Begrepsforståelse

Det er også mange elever som sliter med norsk. Det går på dårlig lesekompetanse, leseforståelse og begrepsforståelse, sier Olsen. Elevenes nivå blir grundig kartlagt i starten av hvert skoleår.

– Lesing er det viktigste fundamentet man gjør for at elevene skal lykkes med å lære, mener Olsen.

Derfor har skolen innført lesetrening i alle fag. Minimum 15 minutters konsentrert lesing i hvert fag per uke.

– Det kan være faglitteratur eller skjønnlitteratur, det viktigste er at elevene får lest og reflektert over det de har lest, sier Olsen.

LES OGSÅ: Misvisende tall om språkferdigheter i Groruddalen

Ikke homogen

Rektoren understreker at det er mange årsaker til at elevene har vanskeligheter med norsk – og spesielt begrepsapparatet.

Det er en god blanding av lese- og skrivevansker, flerspråklighet, motivasjon og kort botid.

– Elevmassen er ikke en homogen gruppe uansett om det er mange minoritetsspråklige eller ikke, sier Olsen.

LES OGSÅ: Utveksling til utlandet på videregående er for de flinke

Bedriftssamarbeid

Å jobbe med motivasjon er en viktig faktor for å hindre frafall. Derfor innleder Stovner et tett samarbeid med NAV i bydelen for å få elever mer ut i bedrift.

– Arbeidstrening kombinert med skole er en motivasjonsfaktor til de grader, sier Olsen.

Samarbeidet startet som et groruddalsprosjekt som heter Ung 16–24. Dette prosjektet avsluttes 31. desember. Skolen skal nå samarbeide med NAV Stovner om hvordan dette samarbeidet kan videreføres.

Det er greit at en elev sliter, men det er ikke greit at de dropper ut

– Jeg er glad for at vi som har felles interesser kan løfte sammen, sier Olsen. Han peker på at det finnes industri og institusjoner for alle yrkesfagene de har på skolen i nærheten.

– Vi har massevis at muligheter i miljøet rundt skolen, sier Olsen.

Skolen ønsker å overføre modellen til studiespesialiseringselevene også. Det er en god del færre elever som faller fra på det studieløpet, men det er elever som sliter der også.

– Det er greit at en elev sliter, men det er ikke greit at de dropper ut. Vi legger til rette så langt vi kan for å beholde eleven på skolen, sier Olsen.

De som forsvinner ut av skolehverdagen blir fulgt opp både av rådgivere på skolen og av bydelens oppfølgingstjeneste.

 

HVA MENER DU?
SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere