RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Talia Sofie Gran (16), og Yon Medbøe (16), har lært mye av å jobbe med Lego. Her viser de frem sine visjoner av senteret for elevtjenester ved fremtidsskolen Ullern vgs i 2014.
Talia Sofie Gran (16), og Yon Medbøe (16), har lært mye av å jobbe med Lego. Her viser de frem sine visjoner av senteret for elevtjenester ved fremtidsskolen Ullern vgs i 2014. Foto: Alle foto: Thuva Johansen

Fargerike ideer med Lego

Kaospiloten Anniken Sand bruker Lego for å få i gang idéutviklingen og kreativiteten til elevne ved Ullern videregående skole.

LILLEAKER: I august 2011 startet Ullern VGS, i samarbeid med Kaospilot Anniken Sand, en satsning for å styrke elevmedvirkningen ved skolen.

Elevene som er med i prosjektet brukes som ekspertkompetanse på å være elever, og er en innovasjonstank for skolens ledelse, gjennom å komme med kreative ideer og tanker på skolens nåtid og fremtid.



– Nå jobber de med å finne et nytt navn, og skape en visjon av utseendet, til senteret for elevtjenester. Vi jobber ut i fra elevenes perspektiv og tanker, sier prosjektleder og Kaospilot Anniken Sand.

Hvorfor bruke Lego

– I fingrene har man mange nerver som er koblet til hjernen. Ved å bygge Lego, jobber de med fingrene og hodet samtidig, og noe som virkelig er der. Da fester inntrykkene seg bedre, enn om de bare hadde sittet med spørsmål og svar varianten, som ofte blir glemt, sier Sand.

Hun forklarer at dette setter i gang tankeprosessen til elevene, og at de da er med på å utvikle sitt eget senter for elevtjenester. Det gjør at de skaper en bedre relasjon med elevtjenesten, enn om skolens ledelse bare bygger noe de ikke får et forhold til.

Gir energi

Elev, Talia Sofie Gran (16) fra Ullern ønsker seg et senter hvor det er mye energi og klokskap.

– Min modell viser hvordan jeg vil møte elevtjenesten. Den har sterke farger, som gir energi. Den har også en veranda som illustrerer utkikkspost over alle muligheter. Den har også en elefant som skal symbolisere rådgiverne. Den viser klokskap, styrke og glemmer aldri noe.

God takhøyde

Grans medelev, Yon Medbøe (16) fra Ullern, har et litt annet syn på hvordan han vil at senter for elevtjenester skal se ut, og hva det skal inneholde.

– Det jeg vil uttrykke med min modell, er at det skal være enkelt, oversiktlig og ryddig. Jeg vil at det skal være god takhøyde for ideer der, og at det skal være lett å finne frem.

Medbøe forklarer at modellen har utstikkere på hver side av bygget som symbolisrer at det skal være en bredde i hva elevene kan få svar på, at det skal være mange tjenester. Han vil at det skal være et sted hvor de kan skape seg et samfunn.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere