RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PROGRAMMERER: Faruk Turkkahraman (14) er programmerer på fritida. Her viser han hvordan legoroboten – som skal til pers i konkurranse 9. november – virker.
PROGRAMMERER: Faruk Turkkahraman (14) er programmerer på fritida. Her viser han hvordan legoroboten – som skal til pers i konkurranse 9. november – virker. Foto: Foto: Julie Messel

Faruk (14) lager roboter for å løse klimakrisen

– Ambisjonen er å finne nye måter å hindre naturkatastrofer på, sier tiendeklassing Camilla Nguyen (13).

LINDEBERG: Camilla og de andre realfagselevene tar imot i kunst- og håndverkssalen på Lindeberg skole.

På fritida

Det er midttime, og de fleste elevene er rundt omkring.

I gruppa Lindeberg Shaemener (Lindeberg Skjønner-du-hva-jeg-mener) er de derimot samlet utenom skoletid, også i midttimen, for å diskutere seg frem til løsninger som kan bidra til å håndtere skadene etter naturkatastrofer.

Riktignok ikke i virkelig målestokk (helt ennå), men i legoform. Du leste riktig. Hovedingrediensene er lego.

Les også: Slik ser jorden ut fra Lindeberg

Gruppen skal delta i Lego League 9. november, som er en kunnskaps- og teknologiturnering på Lillestrøm, for barn og unge mellom 10 og 16 år.

Lego-turnering

Turneringen går ut på å lære seg å programmere legoroboter til å gjøre visse oppdrag som i liten målestokk, på en bane på et bord, skal være med å bygge opp et samfunn/rydde etter en naturkatastrofe.

De elleve elevene er i overkant interessert i realfag, til lærer Catharina Hoffs store glede.

– Lindeberg skole har deltatt på dette seks ganger tidligere. Jeg har ikke vært med før og gleder meg stort, sier en stolt realfagslærer.

Det er ennå et par uker til konkurransen går av stabelen, og det er en del finpussing som må til.

– Vi er ikke helt i mål, sier Oscar Christian Poulsen (14) der han henger over legobanen.

– Hva synes kameratene deres om at dere er med på dette?

– De skjønner ikke at vi gidder. Men de skjønner heller ikke hvor kult det er, sier Oscar.

Det er mange timer som må investereres for å programmere robotene riktig.

Programmering

De har delt inn gruppa i flere undergrupper; noen jobber med markedsbiten som presentasjon og kommunikasjon, noen forsker, mens andre programmerer robotene.

Les også: Skole til milliarder: Erna klippet av fletta mi

– Kommer dere til å jobbe med dette når dere blir voksne også?

– Aner ikke, svarer 10. klassigene.

Foreløpig er dette moro og gøy, og ikke en fremtid for tenåringene, og det synes ikke som om de vet ennå at det er vår fremtid de lærer for.

Forhåpentligvis inspirerer realfagslærerne på Lindeberg skole så mye, at tenåringene kanskje bidrar til å hindre faktiske naturkatastrofer i fremtiden.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere