RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hyundai ix35 vant knepent foran Ford Kuga.
Hyundai ix35 vant knepent foran Ford Kuga. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Favoritt-SUV forbikjørt av fersking

Bedre innvendig plass, større bagasjerom, fem års garanti og 50.000 kroner lavere pris sendte Hyundai ix35 forbi Ford Kuga.

Det gikk et sukk gjennom testteamets medlemmer. Skulle virkelig Hyundai ix35 gå bort å banke den tidligere så suverene Ford Kuga.

Kuga er SUV-en som så mange liker fordi den ikke er noen typisk SUV, men mer en høybygd personbil hvor man har god oversikt i trafikken.

Dvask styring - god plass

Den dvaske styringen er Hyundais svakeste punkt. Bilen er verken spesielt komfortabel eller sportslig.

Men fem års garanti og 50.000 kroner lavere pris enn sammenlignbare biler veide så tungt i vektskålen at ix35 stakk av med seieren.

Dessuten er det ikke til å komme fra at Hyundai har klart å utnytte den innvendig plassen bedre, slik at de som sitter inni har det bedre både med seg selv og sin bagasje.

Eksempelvis laster bagasjerommet i ix35 hele 180 liter mer enn Kuga før baksetene legges ned.

Misforstå oss rett; Hyundai kjører ikke på noen måte dårlig, den kan bare ikke måle seg med Kugas uhyre presise og aggressive styring.

Trygg på møkkaføre

Derimot oppleves ix35 veldig trygg på vanskelig føre, ikke minst på grunn av de store hjulene og den behagelige følelsen av å alltid komme fram.

Girutveksling tilpasset norske kjøreforhold gir mye dragkraft på lave turtall. Samtidig leveres ix35 med girskiftindikator samt bakkestart- og utforbakkehjelp.

Lett girskift, rent interiørdesign og at bilen kan kjøpes uten firehjulsdrift trekker også opp.

Manges SUV-favoritt

Mange biltestere har Kuga som sin SUV-favoritt. Med presis styring og overlegne kjøreegenskaper understrekes Fords varemerke.

Kuga har nå fått det mer avanserte firehjulstrekket Haldex 4, samtidig som den leveres med praktisk, todelt bakluke.

Men vi er ikke spesielt begeistret over den blanklakkerte hardplasten inne i bilen, som først og fremst ser billig ut.

Derimot liker vi de elektriske varmetrådene i frontruta som smelter vekk tykk is på et par minutter.

Kraftig avvik i oppgitt forbruk

Ford oppgir et høyere forbruk for Kuga enn Hyundai oppgir for ix35. Men i testen viste det seg at Kuga trenger 11,2 prosent mer diesel enn oppgitt, mens ix35 forbrukte hele 38,4 prosent mer enn oppgitt.

Sammenlignet med ix35 prises Kuga høyt. For samme pris som en standard utstyrt Kuga får du en premium pakket ix35.

Vår mening om testbilene:

  Hyundai ix35 Ford Kuga TDCi
Bak rattet 7,5 8,0
Plass 9,0 7,5
Bagasje 6,5 7,5
Komfort 7,5 9,0
På veien 7,0 6,0
Ytelser 8,0 8,0
Forbruk/Co2 6,0 6,0
Sikkerhet 9,0 9,0
Utstyr 8,0 8,0
Pris 7,5 6,5
Totalt 76,0 75,5

 Testbilene i tall:

  Hyundai ix35 Ford Kuga TDCi 
Motor  2,0 diesel  2,0 diesel 
Pris fra  274 950 kr 376 000 kr 
Pris testbil  393 850 kr  444 100 kr 
Bagasje   591-1436 l  410-1355 l 
Hk  136 hk  136 hk 
Drakraft  320 Nm  320 Nm 
Forbruk (EU)  0,58 l/mil  0,64 l/mil 
Forbruk (målt)  0,803 l/mil  0,712 l/mil 
CO2-utslipp  154 g/km  169 g/km 
Toppfart  181 km/t  180 km/t 
0-100 km/t  10,2 sek  10,7 sek 
4x4  Ja*  Alle 
Antiskrens  Ja  Ja 
Garanti  5 år  3 år 
EuroNCAP  5 stjerner   5 stjerner 

 * Kan også leveres med 2WD

** Les mer om sikkerhet: EuroNCAP

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere