RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ruters Gry Isberg ble godt mottatt på Gulleråsen stasjon av fra venstreTerje Bjøro (V) og representantene fra aksjonsgruppen: Dick Zeiner-Henriksen, Alf G. Astrup og Erik G. Tandberg.
Ruters Gry Isberg ble godt mottatt på Gulleråsen stasjon av fra venstreTerje Bjøro (V) og representantene fra aksjonsgruppen: Dick Zeiner-Henriksen, Alf G. Astrup og Erik G. Tandberg. Foto: Foto: Vidar Bakken

Feiret etterlengtet busstilbud på Gulleråsen

Det var mange som møtte opp på Ruters sjarmoffensiv med toddy og boller på Gulleråsen stasjon.

Gulleråsen: Anledningen var at Ruter nå kan tilby et fullverdig buss for bane-tilbud ned til Slemdal, som korresponderer med T-banen til byen. Som kjent er Gulleråsen stasjon stengt for av- og påstigning til sentrum på grunn av avstanden mellom vogn og plattform.

Blant de fremmøtte var herrene Alf G. Astrup og Erik G. Tandberg fra aksjonskomiteen, som for øvrig er nominert til «Årets navn» i Ullern Avis Akersposten.

– Vi er glade for busstilbudet. Vi har fått bekreftelse fra administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, at arbeidet med Gulleråsen stasjon blir prioritert. Det kan ta inntil seks måneder. I mellomtiden får vi være fornøyd med en temporær løsning, sier Astrup.

– Vi skjønner egentlig ikke hvorfor det skal ta så lang tid. Det kan ikke være så vanskelig å finne en teknisk løsning for av- og påstigning. Vi respekterer naturligvis at sikkerheten må utredes først og det må godtas av Jernbaneverket, sier Tandberg.

Flere lokalpolitikere var også på plass. De ga klart uttrykk for at de ikke var fornøyd med Ruters håndtering av saken.

Boller, toddy og info

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, og kolleger spanderte boller og varm solbærtoddy til beboerne i nærområdet, samtidig som de delte ut informasjon om det utvidete busstilbudet.

– Hadde det kommet opp noe tilbud uten press fra aksjonsgruppen?

– Det er vanskelig å si. Pressgruppen har gjort en stor jobb. Da vi ble gjort oppmerksom på misnøyen over at tilbudet ikke var godt nok, ble vi litt overrasket. Vi vurderte i første omgang at passasjergrunnlaget var lite og at det var kort avstand til neste stasjon. Det kom også overraskende på oss dette med at Kollektivtransportproduksjon så sent fant ut at avstanden mellom perrong og vogner var for stor, sier Isberg.

Les også: – Gulleråsen er en skandale

 

Vurderer å bruke t-bane med bare første vogn

Oslo T-banedrift skal tidlig i februar ha klar en utredning med hensyn til sikkerheten ved å åpne dørene for av- og påstigning fra fremste vogn.

– Vi har også hele linje 1 under utredning, hvor vi ser på stasjonsproblematikken under ett. Det er flere stasjoner som har problemer med å betjene hele vognsettet. På sikt trenger vi stasjoner som kan ta imot hele vognsettet med perronger i rett linje. Hva som skjer med Gulleråsen på sikt er umulig å si, men vi skal finne en midlertidig løsning som er lovet fra politisk hold, sier Isberg.

– Jeg vil gjerne få si at det er veldig hyggelig å være her og jeg er glad for at vi har fått til en løsning. Det viktigste er å være løsningsorientert. Vi setter pris på aksjonsgruppens engasjement og jeg synes vi har en god og hyggelig dialog med gruppens representanter, sier Isberg.

Les også: Facebook-aksjon for Gulleråsen stasjon

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere