RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

5-SEIER: Det er synd at ikke flere har råd til denne bilen.
5-SEIER: Det er synd at ikke flere har råd til denne bilen.

Fem'enal

BMW har igjen bevist at de er best på kjøreopplevelser. Og om du ikke har råd til den nye 5-seien, kan det være verd å vente noen år og kjøpe den brukt.

BMW er en forholdsvis liten bilprodusent. Derfor må de være best. Bommer BMW har de ingen å sende regningen til. Men BMW har ikke bommet.

Da vi kjørte til fjells med dagens 5-serie (E60) hadde vi en klar følelse av å kjøre en moderne bil det er lett å like. Ferske tester viser også det samme.

Etter noen dager på fjellet med den nye, er vi ikke lenger like sikker. For den nye 5-serien er bedre på det meste.

Ikke bare er den litt lengre, litt bredere, litt rommeligere og mye mer avansert, men den bruker også mindre drivstoff. Den antatte hovedvarianten med 163 hk dieselmotor har fått forbruket senket til 0,5 liter/mil, hvilket gir er CO2-utslipp på 132 gram/km til tross for 130 kilo i vektøkning.

Etter at BMW kvittet seg med den amerikanske designsjefen Chris Bangle, er formene blitt mykere slik mange kjenner BMW fra tidligere modeller.

Som vanlig slipper BMW sedanmodellen først, men den følges ganske snart opp med stasjonsvogn. Så følger varianter med firehjulsdrift.

Hvordan er den å kjøre?

Naturligvis førsteklasses. Kun Jaguar er i nærheten, og begge har bakhjulsdrift. Beklager, men her stiller andre bak. Langt bak. Avansert elektronikk sørger for å holde bilen i sporet.

Kun på vanskelig vinterføre hemmes framkommeligheten av bakhjulsdriften. Men også BMW kommer med firehjulsdrift på flere av 5-seriemodellene, bare ikke i år.

Hva er under panseret?

Dette er motorprogrammet ved oppstart:

DIESEL:
BMW 520d
Motor: 2,0 l/163 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,50 l/mil/132 g
0-100/Toppfart:
BMW 525d
Motor: 3,0 l/204 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,61 l/156 g
0-100/Toppfart: 7,2 sek/235 km/t
BMW 530d
Motor: 3,0 l/245 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,62 l/162 g
0-100/Toppfart: 6,3 sek/250 km/t

BENSIN:
BMW 523i
Motor: 3,0 l/204 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/177 g
0-100/Toppfart: 7,9 sek/238 km/t
BMW 528i
Motor: 3,0 l/258 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/179 g
0-100/Toppfart: 6,6 sek/250 km/t
BMW 535i
Motor: 3,0 l/306 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,84 l/195 g
0-100/Toppfart: 6,0 sek/250 km/t
BMW 550i
Motor: 4,4 l/407 hk
Forbruk pr mil/CO2: 1,04 l/242 g
0-100/Toppfatrt: 5,0 sek/250 km/t

Naturligvis kommer det også etter hvert en M5 med minst 100 hk mer enn 550i. Regn også med kraftigere dieselmotorer.

Hva gjør bilen spesiell?

Kjøredynamikken. Ingen kombinerer kjøreegenskaper, sportslighet og komfort i denne klassen på en bedre måte enn BMW.

BMW tilbyr også en ekstrautstyrsliste herfra og til julenissen. Mye av dette handler om sikkerhet, og burde strengt tatt vært en del av standardpakken, eksempelvis varme i rattet, Night Vision, headupdisplayet og de to vidvinkelkameraene montert i skjermene for å se til siden i vanskelige kryss.

Alle automatgirkassene arbeider nå med åtte trinn og forbruker knapt mer drivstoff en bilens manuelle girkasser.

Hva er bilens svakheter?

Først og fremst framkommelighet på vanskelig vinterføre.

Hvem passer den for?

Alle som er glad i å kjøre bil og som evner å verdsette det ypperste av chassisbygging.

Hva koster den?

Altfor mye dessverre. 520 D starter på 474.000 kroner, opp 23.000 kroner fra utgående modell. Det meste skyldes økt vektavgift. BMWs kunder kjøper ekstrautstyr fra 100.000 kroner og oppover. Jo dyrere bil, jo mer utstyr.

For en 550i med 407 hk må du ut med 1.350.000 kroner når staten har forsynt seg med 815.000 kroner i avgifter.

Konkurrenter?

Jaguar og Mercedes samt til en viss grad Audi, Lexus og Volvo S80/V70.

Når i Norge?

Introduseres 20. mars. Målet å selge 1000 stk av 5-serien i året.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere