RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ferdig-styla rånere

Piker, hvin og bassgang: Disse bilene er fiks ferdig stylet og tunet for et langt liv på stripa.

Subaru WRX Sti og Mitsubishi Evolution X har det til felles at de begge går fort. Styggfort. Avhengighetsskapende verstingbiler kan stå som fellesnevner på vårens raskeste nyheter; Mitsubishi Evolution X og Subaru WRX Sti. I motsetning til de minst like raske fartsmaskinene fra Audi, BMW og Mercedes, skiller de to japanerne seg ut ved å være så godt som kompromissløse.

Dette er først og fremst ganske harry utrustede kjøremaskiner med rundt 300 hk under panseret. I Japan prises Evolution X rett under 180.000 kroner, japansk moms inkludert, for toppmodellen med "alt" utstyr. I Norge havner begge bilene rundt 700.000 kroner, takket være skattleggingen av motoreffekten og CO2-utslippet. Subaruen kommer først, og er kanskje den råeste av dem med fire eksosrør og mulighet til å regulere bremsevirkningen på senterdifferensialen for å gjøre det lettere å tilpasse bilen til kjørestilen. Effekten oppgis til 300 hk og 406 Nm i drakraft tatt ut av 2,5 liters sylindervolum.

Mitsubishien har (i hvert fall i Japan) litt mindre effekt; 280 hk hentet fra 2,0 liters motorvolum, men den har litt mer moment; 422 Nm ved så lavt turtall som 3500 o/min. Tro det eller ei, men bilen kan leveres med dobbeltclutch a la VW/Audi og mulighet for automatmodus. Bilen ankommer Norge først mot slutten av sommeren.

Uansett: Begge virker som en magnet på UP, så det er bare å trå varsomt

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere