RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MITSUBISHI: Rånete og rask; Evolution X. (Foto: Øivind Skar)
MITSUBISHI: Rånete og rask; Evolution X. (Foto: Øivind Skar)

Ferdig-styla rånere

Piker, hvin og bassgang: Disse bilene er fiks ferdig stylet og tunet for et langt liv på stripa.

Subaru WRX Sti og Mitsubishi Evolution X har det til felles at de begge går fort. Styggfort. Avhengighetsskapende verstingbiler kan stå som fellesnevner på vårens raskeste nyheter; Mitsubishi Evolution X og Subaru WRX Sti. I motsetning til de minst like raske fartsmaskinene fra Audi, BMW og Mercedes, skiller de to japanerne seg ut ved å være så godt som kompromissløse.

Dette er først og fremst ganske harry utrustede kjøremaskiner med rundt 300 hk under panseret. I Japan prises Evolution X rett under 180.000 kroner, japansk moms inkludert, for toppmodellen med "alt" utstyr. I Norge havner begge bilene rundt 700.000 kroner, takket være skattleggingen av motoreffekten og CO2-utslippet. Subaruen kommer først, og er kanskje den råeste av dem med fire eksosrør og mulighet til å regulere bremsevirkningen på senterdifferensialen for å gjøre det lettere å tilpasse bilen til kjørestilen. Effekten oppgis til 300 hk og 406 Nm i drakraft tatt ut av 2,5 liters sylindervolum.

Mitsubishien har (i hvert fall i Japan) litt mindre effekt; 280 hk hentet fra 2,0 liters motorvolum, men den har litt mer moment; 422 Nm ved så lavt turtall som 3500 o/min. Tro det eller ei, men bilen kan leveres med dobbeltclutch a la VW/Audi og mulighet for automatmodus. Bilen ankommer Norge først mot slutten av sommeren.

Uansett: Begge virker som en magnet på UP, så det er bare å trå varsomt

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere