RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Wenche Lyche har sans for de små detaljene.
Wenche Lyche har sans for de små detaljene.

Fikk meg i kontakt med kundene!

Wenche Lyche ble for alvor kjent som designeren bak Prinsesse Märtha Louises brudekjole i 2002. Men det var et innstikk i Ullern Avis Akersposten som først fikk karrieren hennes til å skyte fart.

SENTRUM: I 1995 var Wenche Lyche ferdig med utdannelsen på Beckmans School of Design i Stockholm. Hun hadde to ønsker; Hun ville skape vakre brudekjoler og selskapstøy. Og hun ville gjøre det i Norge.

Jeg pakket bagen og startet opp en systue nede i kjelleren til min søster på Slemdal. Men jeg fant raskt ut at jeg hadde et stort problem. Hvordan skulle jeg vite hvem som gikk med gifteplaner eller planer om et stort selskap som de trengte tøy til? Hvordan skulle jeg komme i kontakt med denne kundekretsen?, sier Lyche.

Studio W

I 1997 kjøpte hun en egen leilighet på St. Hanshaugen og startet opp "Studio W".

Så på en utstilling i Stockholm kom Lyche i kontakt med den grafiske designeren Magne Benno Hopp. Til tross for deres ulike bakgrunn hadde de begge stor sans for to ting; eksklusiv design og topp kvalitet.

I 2006 startet vi Norwegian Twist, med et utvalg vakre pels-produkter som ble spesiallaget i Italia. "Made with Pride" ble vårt første merke, forteller hun.

Kreativt samarbeid

For et år siden flyttet Lyche og kollega og investor Magne Benno Hopp inn i nye lokaler i tredje etasje i Kognitogaten 16, rett bak slottet. Her er hun godt i gang med sitt nyeste prosjekt.

Nyskapningen er "Lowely made by Wenche Lyche", design som skal nå det kommersielle markedet. Plaggene produseres i hendholdvis India og Riga.

Fra å designe ekslusivt for enkeltpersoner utvikler jeg nå et merke som er ment for å nå en adskillig større kundegruppe. Designet er fortsatt mitt eget og kvaliteten er høy, men dette er plagg som alle skal kunne unne seg og trives i, forteller hun.

Inne på kontoret bugner det for øyeblikket av lekre skinnjakker, dressjakker, bukser, kjoler og topper. Alt fra den nye prøvekolleksjonen.

Jeg har alltid vært opptatt av små detaljer, som diagonale linjer på et ellers enkelt plagg eller noen spennende knapper på en ellers ren overflate. Med denne kolleksjonen tenker jeg forretningskvinnen, "dress up and dress down". Med andre ord enkle plagg å kombinere slik at man kan bli ny ved kun å ta av noe og legge til noe annet, sier hun.

På utkikk

Den kreative designeren er allerede i gang med å presentere sin nye kolleksjon til passende forretninger. Nå håper hun bare den faller i smak.

Jeg er sikker på at dette skal slå an, men det er en lang prosess fra start og til det endelige produktet er tilgjengelig i en forretning. Men det var jeg forberedt på, avslutter hun.

Les et lengre intervju med Wenche Lyche i denne ukas papiravis.

Se flere bilder fra Wenche Lyches nyeste prosjekt, Lowly, her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere