RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kristen A Hovland Nordensjef i Nespresso
Kristen A Hovland Nordensjef i Nespresso

Filterkaffen taper terreng

Nordmenn får stadig mer kontinentale kaffevaner. Nå ønsker vi gourmetkaffe hjemme, og det er særlig de unge som velger bort filterkaffen.

OSLO: 8 av 10 nordmenn drikker kaffe og blant kaffedrikkende nordmenn oppgir 7 av 10 at de konsumerer filterkaffe. Men kun 1 av 2 faktisk foretrekker filterkaffe fra trakteren.

Det viser en omfattende kaffeundersøkelse blant 1000 nordmenn gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Nespresso.

Les flere mat og drikke tips på dittOslo

Det er særlig blant de unge at filterkaffen taper terreng. Kun 4 av 10 av de under 35år oppgir at de foretrekker filterkaffe. Preferansen for filterkaffe er lavest i hovedstadsområdet hvor 2 av 3 oppgir at de ikke foretrekker filterkaffe.

– Kafékulturen har vokst sterkt her i landet de siste 10-15 årene, men det er ikke lenger bare på kafé og restaurant at ungdom og de unge voksne velger mer kontinentalt enn sine foreldre og besteforeldre. Undersøkelsen viser at flere og flere ønsker den samme gode kaffen som de får på kaffebarene, hjemme, sier Nordensjef for Nespresso, Kristen A. Hovland.

Endringen størst blant de unge

Mens 71 prosent i aldersgruppen over 55 år drikker filterkaffe hjemme, svarer så mange som 18 prosent færre av de mellom 18 og 34 år det samme.

Filterkaffen taper andeler til både kapselbasert kaffe, presskannekaffe og melkebaserte kaffedrikker, som er vanligere blant de under 35 år sammenlignet med de over 35.

Kristen A. Hovland tror en av hovedårsakene til at filterkaffen taper terreng blant nordmenn, er at det blir stadig enklere å lage kvalitetskaffe på sitt eget kjøkken.

– Tidligere måtte du ha avanserte kaffemaskiner for å få kaffebar-følelsen hjem til deg. Det var tidkrevende og vanskelig. Men med kapselmaskinene, har det blitt svært enkelt å lage god kvalitetskaffe på kjøkkendisken. En kapsel og et tastetrykk er nok, sier Hovland.

Kapselmarkedet vokser

Nespresso, som er ledende på det norske kapselmarkedet, har hatt en svært god utvikling etter at de inntok det norske markedet for syv år siden.

Hvert år har salget av maskinene deres økt med over 100 prosent, og også i fjor opplevde Nespresso en sterk vekst i markedet. Det er ingenting som tyder på at veksten vil flate ut.

– Kaffevanene til nordmenn er i endring, og vi er helt i starten av utviklingen. Våre estimater er at det kan selges nærmere 50 000 kapselbaserte kaffemaskiner i løpet av 2010 og at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner kan utgjøre så mye som 40 prosent av totalmarkedet innen tre-fire år, sier Hovland.

I følge undersøkelsen oppgir kun 4 av 10 at de vil kjøpe filterkaffemaskin neste gang de kjøper kaffemaskin.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere