RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dansens hus grafiske profil skal representere snurr, hopp, sprett og fall.
Dansens hus grafiske profil skal representere snurr, hopp, sprett og fall.

Fjernet Dansens Hus

Dansens Hus er i disse dager i full gang med å skape blest om seg selv før åpningen på Vulkantomten 29 februar. Men Oslo Sporveier har plukket ned alle reklameplakatene. De mener de ligner på tagging.

Annonsekampanjen var i full gang på trikken etter at designer Sigurd Kristiansen fra designbyrået Simian hadde utarbeidet en grafisk profil for Dansens Hus.

Hans tre plakater som illustrerer bevegelser i samtidsdansen, i tillegg til tekst om at Dansens Hus åpner, skulle sette nyvinningen på kartet.

Vi tagger ikke

Etter å ha hengt oppe i 5 dager konkluderer Oslo Sporveier med at vår designer er en tagger og reklamen må bort.

- Vi er selvfølgelig ikke enige i dette, sier kunstnerisk leder ved Dansens Hus, Karene Lyngholm.

Hun er sjokkert over at dette betegnes som tagging.

- Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg ser jo det komiske i det, samtidig som det ikke er morsomt i det hele tatt. Vi har en avtale med Oslo Sporveier om dette, og har betalt store penger for denne kampanjen, sier Karene Lyngholm til NRK Østlandsendingen.

Lyngholm sier hun har forståelse for at Oslo Sporveier mener tagging er negativt.

Men hun mener det er en fullstendig feilkobling å snakke om tagging i forbindelse med dette grafiske produktet.Hun har fått tilbud om å endre profilen til Dansens Hus, men slår fast at det overhodet ikke er interessant å la et transportselskap bestemme hva slags kunstnerisk uttrykk Dansens Hus skal ha.

Krever pengene tilbake

Dansens Hus har brukt 150.000 kroner på reklamekampanjen.

Hun sier til NRK at dette er statlige penger, og at Dansens Hus vil be om å få pengene tilbake.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere