RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen, håper på forminsket støymengde i Groruddalen.
Rådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen, håper på forminsket støymengde i Groruddalen. Foto: Foto: Vemund Sveen Finstad

Flytrafikken øker over Groruddalen

Innføring av ny forskrift for Oslo Lufthavn øker mengden trafikk og støy fra fly over Groruddalen.

Groruddalen: 7. april trådte «Forskrift om støyforebygging for Oslo Lufthavn, Gardermoen» i kraft. Det betyr i praksis ny innflygningstrasé til flyplassen som gir økning i flytrafikk, og påfølgende støy fra fly, over Groruddalen.

LES OGSÅ: Ønsker mindre støy fra oven

Sliter med støy

Rådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen, viser et skriv foreningen sendte til Luftfartstilsynet i fjor. Der sto blant annet: «Groruddalen er et av stedene som vil bli negativt berørt av ny forskrift. Det er et område som i utgangspunktet sliter med betydelige støy- og forurensningsproblemer, og det bor ca. 165000 mennesker i dalen.»

– Vi sendte en uttalelse om disse såkalte støyforebyggende tiltakene, sier Jensen.

Ble dere hørt?

– Det ser ikke sånn ut.

– Blitt tettere trafikk

Rådgiver i miljøavdelingen ved OSL, Inger Rudvin, begrunner det nye innflygningssystemet med et ønske om å samle trafikken, samt unngå at flyplassens nærområder skal ha overflygniner i lav høyde. – Målet er jevn nedstigning, og minstehøyden er 5000 fot sør for en viss breddegrad i nærheten av Frognerkilen, sier hun. Flytrafikken samles nå over Oslo sentrum, før den bøyer nord-øst opp mot Hellerud, og fortsetter mot Ellingsrudkollen før flyene svinger av på hver sin side av Lahaugmoen, avhengig av hvilken rullebane de skal lande på. – Det stemmer at det over deler av Groruddalen har blitt tettere trafikk, sier Rudvin.



– Enkelte vil oppleve forverring

Det er spesielt nattflygning støyforeningen vil til livs.

– Det er ikke noe hyggelig med flystøy om dagen, men det er nattflygningen som forstyrrer mest. Det er svært alvorlig når folk får søvnforstyrrelser, sier Jensen. I sin nye forskrift innfører Gardermoen strenge restriksjoner på rullebanebruk fra 22.30 til 06.30, men nattflyging kan fortsatt forekomme.

– For de aller fleste naboene vil endringene medføre en lavere støybelastning, selv om enkelte vil oppleve en forverring, skriver OSL i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere