RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen, håper på forminsket støymengde i Groruddalen.
Rådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen, håper på forminsket støymengde i Groruddalen. Foto: Foto: Vemund Sveen Finstad

Flytrafikken øker over Groruddalen

Innføring av ny forskrift for Oslo Lufthavn øker mengden trafikk og støy fra fly over Groruddalen.

Groruddalen: 7. april trådte «Forskrift om støyforebygging for Oslo Lufthavn, Gardermoen» i kraft. Det betyr i praksis ny innflygningstrasé til flyplassen som gir økning i flytrafikk, og påfølgende støy fra fly, over Groruddalen.

LES OGSÅ: Ønsker mindre støy fra oven

Sliter med støy

Rådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen, viser et skriv foreningen sendte til Luftfartstilsynet i fjor. Der sto blant annet: «Groruddalen er et av stedene som vil bli negativt berørt av ny forskrift. Det er et område som i utgangspunktet sliter med betydelige støy- og forurensningsproblemer, og det bor ca. 165000 mennesker i dalen.»

– Vi sendte en uttalelse om disse såkalte støyforebyggende tiltakene, sier Jensen.

Ble dere hørt?

– Det ser ikke sånn ut.

– Blitt tettere trafikk

Rådgiver i miljøavdelingen ved OSL, Inger Rudvin, begrunner det nye innflygningssystemet med et ønske om å samle trafikken, samt unngå at flyplassens nærområder skal ha overflygniner i lav høyde. – Målet er jevn nedstigning, og minstehøyden er 5000 fot sør for en viss breddegrad i nærheten av Frognerkilen, sier hun. Flytrafikken samles nå over Oslo sentrum, før den bøyer nord-øst opp mot Hellerud, og fortsetter mot Ellingsrudkollen før flyene svinger av på hver sin side av Lahaugmoen, avhengig av hvilken rullebane de skal lande på. – Det stemmer at det over deler av Groruddalen har blitt tettere trafikk, sier Rudvin.



– Enkelte vil oppleve forverring

Det er spesielt nattflygning støyforeningen vil til livs.

– Det er ikke noe hyggelig med flystøy om dagen, men det er nattflygningen som forstyrrer mest. Det er svært alvorlig når folk får søvnforstyrrelser, sier Jensen. I sin nye forskrift innfører Gardermoen strenge restriksjoner på rullebanebruk fra 22.30 til 06.30, men nattflyging kan fortsatt forekomme.

– For de aller fleste naboene vil endringene medføre en lavere støybelastning, selv om enkelte vil oppleve en forverring, skriver OSL i en pressemelding.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere