RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FREMTIDSVISJON: Slik ser Trafikkgruppa for seg at Frognerstranda kan se ut i fremtiden. TEGNING: Trafikkgruppa Oslo Vest/Naturvernforbundet
FREMTIDSVISJON: Slik ser Trafikkgruppa for seg at Frognerstranda kan se ut i fremtiden. TEGNING: Trafikkgruppa Oslo Vest/Naturvernforbundet

Folket samles om Frognerstranda

Mange tusen mennesker har kastet seg inn i kampen for å få lagt E18 i tunnel langs Frognerstranda.

FROGNERSTRANDA: Planene om en ny motorvei langs Frognerstranda vekker harme i lokalmiljøet. Nå setter et firesifret antall mennesker det utvidede demokrati på prøve.

Sterkt engasjement

- Vi har registrert at det er sterke ønsker lokalt om å legge veien i tunnel, fortalte Knut Gløersen, prosjektleder for Vegvesenets Vestkorridorprosjekt, da Lokalavisen Frogner på nytt satte søkelys på saken i november i fjor.

Nå anføres det sterke engasjementet av to aksjonsgrupper, henholdsvis Aksjon Frognerstranda, som i første rekke vil se veien lagt i tunnel også langs Frognerstranda, og Naturvernforbundet, som kommer med et helt eget forslag til realisering av Oslopakke 3 og Fjordby-prosjektet.

"Det finnes ingen annen sivilisert by i verden som ville benytte et slikt område ved fjorden som motorvei. Vi tror Frognerstranda kan bli en attraksjon på linje med Holmenkollen og Viglands-parken" skriver Aksjon Frognerstranda på sine nettsider.

Akjsonsgruppen ledes av advokat Tor A. Fusdahl og J. andreas Melander, til daglig leder for Majorstuen & Bogstadveien næringsforening. De har allerede samlet inn 4700 underskrifter på sin hjemmeside: www.frognerstranda.no.

Aksjonerer i helgen

På lørdag og søndag vil Trafikkgruppen Oslo Vest i Naturvernforbundet aksjonere på Frognerstranda.

- Vi vil informere om vårt arbeid for å for å skape en ny Frognerstrand, forteller Terje Kronen i Trafikkgruppa til Lokalavisen.

Allerede i 2007 skrev Trafikkgruppa et brev til Bydel Frogner, hvor de kom med innspill til Fjordbyplanen.

- Utvikling av Filipstad og Frognerstranda gir en unik mulighet til å utvikle Oslos sjøside, forbinde Frogner med fjorden og knytte kontakten til Bygdøy, sier de i brevet, som er ført i pennen av styremedlem Martin Standley.

Naturvernforbundet ser for seg at de skisserte parkområdene innrettes mot spesielle aldersgruppers ulike behov: ungdommen kan få ballbinger, basketbane og skatepark - de eldre kan få et rekreasjonsområde med benker, hekker, prydplanter og fontener.

- Tunnel er målet

I januar ble det etablert en styringsgruppe for Oslopakke 3, hvor Oslo kommune er representert ved byråd for miljø og samferdsel Jøran Kallmyr.

- Vi er nå i en propsess hvor vi ser på ulike alternativer for trasevalg, for å regne på og kvalitetssikre kostnadsoverslaget, forteller Kallmyr til Lokalavisen.

Han gjør det klart at han i utgangspunktet deler syn med aksjonistene - E18 bør havne i tunnel.

- Mitt mål er at vi skal få gravd ned veien langs Frognerstranda, det vil gi et kjempeløft for området - både lokalt og for byen for øvrig. Men nå er det viktig at vi prosjekterer godt, så vi unngår kostnadsoverskridelser vi blant annet har sett i Bjørvika, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere