RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbrukerinformasjon på bibliotekene

Fra sist torsdag kan du få forbrukerinformasjon på biblioteket både på Oppsal og Holmlia. Der vil du få råd om hvilke rettigheter du har som forbruker.

Oppsal: Vi samarbeider med Forbrukerrådet med å tilby forbrukerinformasjon på fem av filialene til Deichmanske bibliotek, sier Liv Thomas ved Oppsal filial.
Hun forteller at de har vært på kurs hos Forbrukerrådet for å lære hvordan man skal kunne hjelpe forbrukerne i jungelen av lover og regler.
Et nyttig verktøy for oss som skal veilede er www.forbrukerportalen.no. Der har de blant annet 300 standardskjemaer for dem som ønsker å klage på en vare eller tjeneste, legger hun til.

Ikke telefon

Forbrukerinfo har man kalt ordningen. Man skal kunne få hjelp til å løse dine vanligste problemer knyttet til kjøp av varer og tjenester.
Vi kan også hjelpe med å finne frem blant Forbrukerrådets grundige tester av vaskemaskiner, mobiltelefoner og andre produkter, forteller Heidi Stene.
De som trenger hjelp må komme hit. Vi svarer ikke på spørsmål over telefonen, sier Liv Thomas.
Hun føyer til at de bibliotekansatte ikke skal gjøre jobben for forbrukerne.
Vi kan hjelpe dem å finne fram relevante skjemaer og sitter sammen med brukeren når de skal fylle dem ut. Vi er ingen eksperter, men vi skal hjelpe til så godt vi kan, lover Stene.
Vi driver ikke med saksbehandling, skyter Thomas inn.
Tilbudet om forbrukerinformasjon er gratis. Ordningen er landsomfattende, men i vårt distrikt er det kun Oppsal og Holmlia bibliotekfilialer som er med på ordningen.
Om det er noen forbrukerspørsmål vi står fast i, henviser vi forbrukeren videre, sier Stene.

Dokumentasjon

Thomas forteller at det er en del ting som går igjen når det gjelder klager til Forburkerrådet. De aller fleste henvendelsene de får er om bilkjøp. Hun forventer også spørsmål om når en husvert kan øke husleien, hva man gjør om en håndverker ikke utfører arbeidet som var avtalt eller til avtalt tid og hvordan man skal klage på bredbåndsleverandøren.
Generelt tror jeg det er mange misforståelser om hvor lang tid en vare har garanti. Der er loven veldig klar. Ingen selger kan benytte en dårligere garanti enn det som er lovbestemt. Det viktigste å tenke på når man skal klage er å gi beskjed til selger i skriftlig form så fort som mulig. Dessuten må man alltid huske på dokumentasjon i form av kvittering eller bankutskrift. Det er greit med e-post, men om det er noe viktig bør man sende brev. Om det er veldig viktig bør man sende brevet rekommandert, sier hun.
Det er lurt å ha tenkt litt gjennom på forhånd hva man ønsker å klage på, og at man har med nødvendig dokumentasjon, som kvitteringer, når man kommer hit for å få hjelp, legger Stene til.
Man skal huske på at man som forbruker også har en del plikter. Varen skal ikke være brukt. Når det gjelder bytting av julegaver er det for eksempel butikkenes godvilje som gjør at man kan bytte varer som ikke har feil eller mangler.

Nytter å klage

Stene tror mange trenger hjelp til å orientere seg i forbrukerjungelen.
Det kommer stadig nye endringer i lovverket, og jeg tror folk går litt i surr. Vi kan hjelpe folk å komme i gang. Neste gang de ønsker å klage på noe klarer de kanskje å gjøre det selv, sier Stene. Hun legger til at vår overflod ofte fører til at en del velger å ikke klage, selv om varen de har kjøpt har feil eller mangler.
Det nytter å klage! På forbrukerportalen.no har de en egen service som heter "klikk & klag". Der er det meste av jobben allerede gjort, så det er veldig enkelt å bruke.
Vi er veldig glade for å kunne tilby forbrukerinformasjon til lånerne våre. Nå gjenstår det bare å se om det kommer noen brukere, avslutter Thomas.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere